Økologien skal fylde endnu mere i butikkerne

Sidste weekendens Økologiske Høstmarked skaber dialog mellem forbruger og landmænd og får flere økoprodukter på hylderne, mener arrangør.

Det Økologisk Høstmarked, der foregik i weekenden, er en mulighed for danskerne til at besøge et økologisk landbrug. Til Høstmarkedet kan landmanden fortælle om den økologiske produktion, og danskerne kan opleve, hvor maden kommer fra, forklarer projektleder fra Økologisk Landsforening Birgitte Nygaard. »Vi vil jo gerne have endnu flere økologiske produkter på hylderne, så der bliver skabt et større marked, og dermed endnu flere sprøjtefri produkter på hylderne,« siger Birgitte Nygaard.

I de danske butikker er 8,4 procent af de solgte produkter økologiske, men der skal endnu flere sprøjtefri produkter på hylderne, mener Birgitte Nygaard.

Flere af landmændene har gårdbutikker og boder til høstmarkedet, men det er ikke salget, der driver landmændene til at holde høstmarked, understreger hun.

»Det er lysten til at fortælle om deres landbrug og drivkraften i at gøre tingene anderledes.«

Den mulighed benyttede 80 økologiske landmænd sig af i fællesskab med Økologisk Landsforening. Foreningen mærker, at der de seneste år er kommet en øget interesse for økologiske madvarer hos forbrugerne.

Tidligere kom gæster for at høre landmanden fortælle om den økologiske produktion. I dag interesserer de sig i højere grad for, hvordan råvarerne smager.

»De seneste fem år har det handlet mere om hele værdikæden – fra jord til bord. For os er der også et ønske om at fortælle gæsterne, hvor maden kommer fra,« siger Birgitte Nygaard.

Oplev økologien

Markedet ligger blot to weekender, før Landbrug & Fødevarer holder Åbent Landbrug på de konventionelle gårde. Projektlederen mener ikke, de to arrangementer kan slås sammen.

»Høstmarkedet er et fælles arrangement for den økologiske branche. Her kan forbrugere med egne øjne besøge et økologisk landbrug, hvor de økologiske værdier og produktionsformen kan formidles. På den måde er Høstmarkedet en værdifuld kobling mellem forbrugere og økologiske landmænd,« siger hun.

Ved at Høstmarkedet har sin egen weekend, er gæsterne ikke i tvivl om, at rammen om det hele er økologi, forklarer Birgitte Nygaard.

Det er 23. år Økologisk Høstmarked afholdes. Weekenden var flere steder præget af grå himmel og skybrud. På trods af vejret trak 55.000 danskere i regntøjet og tog på gårdbesøg. Det er projektleder for Høstmarkedet i Økologisk Landsforening, Birgitte Nygaard, fint tilfreds med.

»Det er præmissen ved et udendørs arrangement, og værterne er super dygtige til at navigere i det.«

Gik fri af regnen

En af de landmænd, der er en del af årets høstmarked, er Jørn Otte fra gården Brunholm i Suldup i Himmerland. Op til weekenden havde Jørn Otte tjekket vejrudsigten flere gange om dagen. Til forskel fra mange andre steder, mærkede de næsten ikke til regnen.

»Det gik strygende, vi fik stort set ingen vand. Folk hyggede sig, og flere blev hele dagen,« siger Jørn Otte.

På gården havde de sat to markedstelte op, og under gårdens store kastanjetræ kunne man også komme i ly for de få regndråber.

I alt seks landbrug var gået sammen om høstmarkedet på Brunholm. Gæsterne kunne derfor opleve grise, køer, kaniner og en bugnende grøntsagsbod.

»Vi har rigtig travlt. Vi siger, at vi har to årstider: høstmarkedet og jul. Det er en stor opgave, men alle folk er så glade, når de kommer her,« siger han.

Mere end en kop kaffe

Det er niende år, der bliver holdt høstmarked på Brunholm. Landmanden oplever, det bliver større hvert år.

»Det har udviklet sig kolosalt siden det første år. I starten kunne vi klare os med at tænde kaffemaskinen.«

I år kunne han byde 1000 gæster velkommen. Mere end 30 frivillige fra de seks gårde samt to kokke fra den lokale økologiske kro Halkær trådte til. Gæsterne bliver også mere nysgerrige på, hvor fødevarerne kommer fra, mener Jørn Otte.

»Vi mærker at trenden er at spise mindre kød, og derfor satser vi på flere grøntsager til kunderne,« fortæller han.

Menuen stod på svinekamme og flere salater. Selv måtte landmanden nøjes med en grillet pølse.

»Da vi først var færdige med arbejdet var der simpelthen udsolgt, men det forlød, at det smagte rigtig godt.«

Faktaboks

Økologiske produkter

  • Salget af økologiske varer er vokset i mere end ti år i træk.
  • Der blev solgt økovarer for syv mia. gennem dagligvarehandelen i 2015.
  • Salget af økologi til landets professionelle køkkener er mere end tredoblet på fem år.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle