Økologiske æg er et kæmpe hit

Halvdelen af alle æg i Danmark kommer fra Danægs pakkeri ved Kolding. Flere og flere af æggene er økologiske - så mange, at pakkeriet har svært ved at følge med efterspørgslen.

Chaufførerne suser rundt som travle myrer og læsser deres lastbiler med æg. Masser af æg. Danæg leverer fire hovedtyper af æg. Bur-, skrabe-, øko- og frilandsæg. Selvom buræg stadig er den type, der fylder mest i lastbilerne, okser øko-æggene sig opad i andel.

»Der er stigende efterspørgsel på økologiske æg. Vi har udsolgt hver uge. Vi har faktisk måttet skære ned på nogle ordre, fordi vi ikke har haft nok æg. Det er en lidt speciel situation. Det er trods alt rarest, når vi kan servicerer vores kunder 100 procent,« siger pakkerichef Peter Østergaard.

Han fortæller, at økologiske æg fylder cirka 15 procent af æggene, der pakkes. Snart fylder de endnu mere, idet Danæg udvider produktionen af økologiske æg.

»Det er et væktsmarked. Vi oplever fremgang i detailhandlen, på food service, hos forbrugerne og i eksporten. Vi kan fx mærke, at alle offentlige køkkener skal være økologiske.

Der har især været en væsentlig stigning i efterspørgslen inden for de sidste to år. Kunderne har efterspurgt mere, end vi har kunnet levere og det på trods af en udvidelse på omkring 40 procent. Derfor tager vi en ny producent ind til efteråret, der bidrager med 100.000 æg om ugen, ligesom vi henter en producent hjem, som har været lejet ud,« siger salgs- og marketingsdirektør hos Danæg Morten Jeppesen - og tilføjer, at økologiske æg fylder omtrent 15 procent af hele koncernens omsætning.

Æggebørsen

Der arbejdes i to-skifthold på pakkeriet. Et tidligt dagshold og et nathold.

»Vi starter pakkeriet op klokken 23.30 og kører til senest kl. 15 næste dag. Så kommer der et rengøringshold. Vi modtager ordrer hver dag, så vi ved aldrig præcis, hvad vi skal levere. Og det kan godt være en udfordring,« siger pakkerichef Peter Østergaard og fortsætter:

»Vi fører en proaktiv dialog med vores kunder, så der ikke opstår uro i pakkeriet. Æggene kommer fra vores producenter, om de bliver solgt eller ej. Hele året. Vores lager er fyldt på tre til fire dage, hvis vi ikke får nogen ordre. Samtidig har æggene 28 dages levetid inden, de ikke kan sælges, og det gælder hele året, også om sommeren og i helligedage.

Derfor gælder det om hele tiden at være et til to kvartaler foran og lægge en god kampagneplan i samarbejde med kunderne. Vi har været tæt på, at lageret er fyldt op et par gange, og det er ikke sjovt.«

Derfor laver Peter Østergaard og sælgerne en plan for året hvert forår. Det er specielt en udfordring at få puslespillet til at gå op om sommeren, hvor forbruget af økologiske æg og æg generelt falder.

»Man kan sige, at der hvor vores kunder har mindst travlt med æg, så har vi på pakkeriet mest travlt, da vi ofte må yde en større indsats for at få det til at gå op. Hvis X ikke aftager nok en given dag, må vi forsøge Y og så videre, indtil vi har fået afsat æggene. Det kan være stressende, men det giver også et drive, ligesom på børsen,« siger Peter Østergaard.

Eksporten er stigende

Efter afhentningshallen med chaufførerne, virvaret af store pakkemaskiner, der løfter æggene som store robotarme og de ovnlignende sorteringmaskiner, der sorterer og frasorterer efter snavs, størrelse og huller og knækdetektoren, der tjekker om skallen er tyk nok til at holde bakterier ude fra blommen - kommer leveringhallen. Dagens ordrer er ved at være pakket, så der er tomt. Bagerst i det store rum står nogle paller med blå æggebakker og asiatiske skrifttegn ved siden af det danske økostempel.

»En af vores strategier er at vækste på eksporten. Vi ser et betydeligt potentiale i Asien og Tyskland. Sidste år fik vi i Danmark indført salmonellatjek hver 14. dag, og det betyder, at vores æg er salmonellafri. Det, sammen med den generelt høje kvalitet, er nogle vægtige argumenter ude i verden.«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle