85 procent af klimakampen ligger hos landmanden

Den store klimakamp skal stå ude på landbrugene, og vi skal hjælpe dem, sagde Arlas CEO, Peder Tuborgh, ved åbningen af IDFs internationale mejerikonference onsdag.

Bæredygtighed er på dagsordenen i stort set alle brancher – ikke mindst i mejerisektoren. Det var tydeligt, da IDF - International Dairy Federation - åbnede sin internationale kongres onsdag. Her pointerede Peder Tuborgh, CEO for Arla, og CEOer fra flere andre af verdens store mejeriselskaber, at bæredygtighed er den store dagsorden i mejeriindustrien, og at den største del af udfordringen med klima og bæredygtighed, når det gælder mælkeprodukter, ligger ude på gårdene.

»85 procent af kulstofudfordringen ligger hos landmændene. Vi skal som mejeriselskab hjælpe landmændene med at reducere deres klimaaftryk. Når vi har gjort det, kan vi se på en række andre ting«, opfordrede Peder Tuborgh sine udenlandske kolleger.

Mejerier, eksempelsvis Arla, har allerede arbejdet med bæredygtighed på en række punkter, bl.a. ved brug af grøn energi, udvikling af mere bæredygtige emballager mv., men det lange, seje træk vil ligge hos landmændene.

Bæredygtighed er en god dagsorden

Ifølge Peder Tuborgh er det ikke bare klimarejsen, men hele bæredygtighedsrejsen, som præger mejerisektoren.

»FNs bæredygtighedsmål er en omsiggribende tendens, som alle industrier skal forholde sig til. Det er super godt, også for mejeriindustrien«, sagde han.

Bæredygtighedsmålene omfatter ud over klima for eksempel sult og ernæring, og dér kan ikke mindst mejeribrug noget. fordi ernæringsværdien af mælk er høj. Man skal til sammenligning drikke utrolig meget af plantebaserede drikkevarer for at få den samme ernæringsværdi i kalorier, vitaminer og mineraler. Sammenligner man klimabelastningen af 100 gram salatblade med 100 gram mælk, er klimabelastningen af mælken høj, men sammenligner man målt i forhold til næringsværdien er forskellen ikke så stor.

»Mælk er det første, man møder, når man bliver født. Den dybe ernæringsværdi i mælk, som man har kendt i 1.000 år, er stadig intakt«, påpegede Peder Tuborgh.

Han og hans kolleger advarede dog mod at udskamme plantedrikke. Som Philippe Palazzi, CEO fra mejerigiganten Lactalis, sagde:

»Vi skal huske, at øl og vin er plantebaserede drikke, så det går ikke an at udskamme dem«.

Landmænd skal stå frem

Steen Nørgaard Madsen, mælkeproducent og formand for Mejeriforeningen, der også var på talerstolen, ser det som en stor og vigtig opgave for landmanden at påtage sig rollen og udvikle bedrifternes klimapåvirkning og bæredygtighed.

»Det bliver ikke et valg, men en forudsætning. Vi skal ikke kun tænke i effektivitet og fodring, vi skal også tænke i dyrevelfærd og bæredygtighed bredt, for vi kommer til at sælge historier frem for mælk«, siger han.

Landmanden skal være med til at forklare, hvorfor det forbedrer verden at drikke mælk, og må ikke være bange for at lukke dørene op for omverdenen.

»Det er ikke kun de udvalgte, der skal det. Det skal vi alle, og det er en ny tendens«, siger han.

Herhjemme er landmanden allerede en vigtig del af markedsføringen af mejeriprodukter. Peder Tuborgh påpegede, at det er en tendens, der formentlig vil brede sig til hele verden, hvor mejeriindustrien boomer især i Afrika og Asien.

»Landmanden vil spille en større og større rolle i markedsføringen af mælk«, understregede han.

Faktaboks

IDF - International Dairy Federation

  • IDF samarbejder med statslige og ikke-statslige organisationer over hele verden om at nære verden med sikre og bæredygtige mejeriprodukter
  • Med over 1.200 mejerieksperter i 43 medlemslande repræsenterer IDF 75 procent af den globale mælkeproduktion
  • IDF leverer ekspertise og spiller en central rolle i udviklingen af globale standarder, der skal opbygge tillid, konsistens og gennemsigtighed inden for mejerisektoren og mellem sektoren og samfundet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle