Arla skyder gang i økologisk eventyr i Mellemøsten

Der er udsigt til et markant løft i omsætningen hos Arla efter, at mejeriet nu indleder en økologisk storoffensiv i Golf-landene.

Der bliver skruet op for det mellemøstlige tempo hos Arla, der nu har skudt gang i en større eksportsatsning til landene omkring Den Persiske Golf.

Det sker efter, at regeringerne i Golf-landene i de seneste år har presset på med en sundere agenda omkring fødevarer uden tilsætningsstoffer, ligesom forbrugerne i langt højere grad end tidligere lægger økologiske varer i kurven i supermarkederne.

»Vi ser en kæmpe mulighed med den historie, vi i Arla kommer med, hvor vi er verdens største producent af økomælk, vi er andelsejede, og vi har fuldstændig kontrol med hele værdikæden fra græs til bord - det passer perfekt ind i det, forbrugerne i Mellemøsten vil have,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen, regionschef for Mellemøsten og Nordafrika i Arla og fortæller, at eksporteventyret i første omgang føres an med økologisk langtidsholdbar mælk til De Forenede Emirater.

På sigt regner mejeriet dog med at stå på fire til fem forskellige ben i området. Der vil nemlig også løbende blive lanceret en række ikke-økologiske produkter, herunder mælkedrikkene Arla Protein, mælkeprodukter til børn og formentlig en type skyr.

Arla ikke kendt som Arla

Ifølge Arlas plan for mejeriets fremtid er Mellemøsten det største strategiske marked udenfor Europa, og den økologiske mælk er en del af målsætningen om at blive den største økologiske mejeriproducent i Mellemøsten og Nordafrika i 2020.

Indtil nu har Arla i de mellemøstlige egne været et synonym med mærkevarerne Lurpak, Castello og især Puck, som er blevet en populær vare i mange hjem. Men med den økologiske mælks indpas skal det nu også blive en guldrandet forretning for Arla at blive kendt under eget navn.

»Vi ser helt naturligt satsningen med økologisk mælk som et potentielt nyt vækstben i Mellemøsten, og vi regner med, at den årlige omsætning ender på knap 100 mio. euro (745 mio. kr.) ved udgangen af 2022. Så der er ingen tvivl om, at det er stort for os,« siger Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Har mælken klar

I første omgang produceres den økologiske mælk på Arlas mejeri i Esbjerg, hvor den så efterfølgende sejles til emiraterne.

Der er dog allerede kapacitet på mejeriet til at håndtere produktionen, og der er derfor ikke udsigt til udvidelser eller flere hænder.

På sigt skal den storstilede eksportsatsning også inkludere Saudi Arabien, Qatar, Kuwait, Oman og Bahrain.

Præcist hvor meget mælk, der skal bruges til det mellemøstlige eventyr, er svært at spå om, men Rasmus Malmbak Kjeldsen anslår, at det vil være omkring 40.000 ton produkter årligt, svarende til mellem 80-100 mio. liter mælk, afhængig af hvilke varer der storhitter.

Derfor vil det også ligge i kortene, at en del af produktionen på sigt vil glide ud af hænderne på esbjergenserne og ende på et af Arlas større tyske mejerier.

Har I økologisk mælk nok, eller skal I skrue op for produktionen?

»Det er klart, at det afhænger af, om den økologiske salgsudvikling på vores kernemarkeder og i Europa fortsætter som hidtil. Men vi har jo en generel forventning om, at den indvejede mælkemængde stiger i Arla hvert år, og derfor er forventningen lige nu, at vi har nok økologisk mælk til rådighed.«

Faktaboks

Baggrund: Arlas eksport til Mellemøsten

  • Arla lancerer i første omgang fem økologiske langtidsholdbare mælkeprodukter til flere markeder i Mellemøsten.
  • Efterfølgende følges de økologiske produkter op med en række konventionelle, der dog er uden bl.a. tilsætning.
  • Produkterne sælges i begyndelsen i store supermarkeder, og i takt med øget salg kommer varerne i mindre kæder. 
  • Produkterne skal bl.a. også tælle et koncept til børn, flere drikkeyoghurter og flere smagsvarianter end hidtil. 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle