Arla-vækstmarked i konflikt med EU

Et af Arlas vigtige vækstmarkeder forlanger bedre handelsvilkår, hvis de skal importere mælkeprodukter fra EU.

En truende handelskonflikt mellem EU og Indonesien kan spænde ben for den klare vækststrategi, som Arla har for sin eksport til den store ø-nation.

EU besluttede i marts, at palmeolie fra Indonesien ikke lever op til en række nye bæredygtighedskrav til ingredienser i biobrændstoffer.

Den beslutning har vakt harme i Indonesien, hvor netop palmeolie er et vigtigt eksportprodukt.

Derfor har nationen, der rummer 250 mio. indbyggere, heraf en stor del under 30 år, taget skridt til at lægge handelshindringer og told på mejerivarer fra EU.

Netop Indonesien har været et af Arlas store satsningsområder for eksport ud af Europa i de seneste år.

I 2017 dannede mejeriselskabet et joint venture med en lokal fødevarevirksomhed med det formål at få del i det voksende mejeriforbrug i landet, et forbrug, der trods vækst på 5 procent årligt fortsat ligger langt under andre lande i Asien.

»Indonesien er et vigtigt marked, hvis man skal lykkes med sine forretningsambitioner i Sydøstasien. Efterspørgslen efter mejeriprodukter stiger, og vi tror på, at vi kan tilbyde de indonesiske forbrugere de mejeriprodukter, de har brug for som led i en sund og varieret kost«, udtalte koncerndirektør i Arla Tim Ørting Jørgensen, da samarbejdet blev indgået i 2017.

Arla har ingen kommentarer til handelskonflikten, idet der endnu ikke er klarhed over eventuelle konsekvenser af striden.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle