Brug krisen til noget positivt

Sønderjysk Landboforening sætter fokus på bedriftens indtjening.

»Vi hører så meget om alle de ting, landmanden ikke kan gøre noget ved. Vi vil gerne sætte øget fokus på landmandens egen indsats, det han selv kan gøre noget ved. På den måde kan vi bruge krisen til noget positivt, siger chefkonsulent Morten Dahl Thomsen, Sønderjysk Landboforening.

»Der er ingen tvivl om, at de landmænd der kan levere topresultater kommer bedst gennem krisen.

De vil også have lettere ved at få stillet likviditet til rådighed.«

»Situationen er helt ændret. For et år siden var det meget let at få penge, og nu er det lige stik modsat. Til gengæld er det mit indtryk, at pengeinstitutterne er meget forstående, hvis man følger budgettet og kan dokumentere, at der er balance i økonomien på langt sigt,« siger Morten Dahl Thomsen.

Økonomien i centrum

Sønderjysk Landboforening vil blandt andet sætte fokus på optimering af bedriften gennem et tættere tværfagligt samarbejde om rådgivningen, med økonomien som det centrale midtpunkt.

Det skal for eksempel ske ved at koble likviditetsbudgettet tæt sammen med fagligheden i stalden og følge op med budgetkontrol og forandringer, hvis der er behov for det.

Det vigtige er at nå de fastsatte produktionsmål og at holde effektiviteten.

Hvis det derimod er prisforudsætningerne der ændrer sig, så man ikke kan holde budgettet, kan det komme på tale at rette budgettet til, eventuelt med et rullende 12 måneders budget.

Optimering af den løbende drift

Det handler altså om at optimere den løbende drift, så landmanden står bedre rustet.

Landmanden skal ikke spare sig ud af krisen men tjene sig ud af den, mener Morten Dahl Thomsen.

Derfor kan det stadig være relevant at prioritere likviditeten og eventuelt udskyde visse investeringer.

Mens det hidtil har været svineproducenterne der har været mest trængt, er det nu ifølge Morten Dahl Thomsen især mælkeproducenterne der vil blive presset af et negativt cashflow i 2009, som han udtrykker det.

Prisnedsættelsen i januar og de bebudede nye prisfald på mælk bliver en udfordring for mælkeproducenterne, forudser Morten Dahl Thomsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle