Claas klar med ny Scorpion - »En komplet ny teleskoplæsser«

Større kabine, støre løfteevne og en helt ny konstruktion. Det er kendetegnet for den nye Scorpion-serie.

Med seks helt nye modeller af teleskoplæssere melder Claas sig nu igen ind i kampen på markedet for teleskoplæssere. Navnet er stadig Scorpion, som da den første serie blev lanceret i 2005. Men der er tale om en temmelig "opgraderet" en af slagsen.

»Det er i princippet en helt nyudviklet teleskoplæsser. Chassiset er nyt, kabinen er ny, og selve interiøret har også fået en ordentlig overhaling. Samtidig er den maksimale løftekraft øget,« fortæller Lars Johnsen, salgs- og produktchef hos LMB Danmark, der er den danske importør af Claas.

De seks modeller spænder fra tre ton løftekraft og en maksimal løftehøjde på 6,0 meter til 5,5 ton løfteevne og maksimale 8,8 meter i højden. De 5,5 ton er i øvrigt 1,5 ton mere, end de tidligere topmodeller kunne præstere.

Modellerne er fordelt i to serier med henholdsvis et mindre og lidt større chassis. Motormæssigt er de seks modeller også opdelt i to serier, idet de to største modeller, Scorpion 7055 og 9055, har en 4,1 liters Deutz-motor på 156 hestekræfter, mens de fire mindre modeller benytter en 3,6 liters udgave fra Deutz på 122 hestekræfter.

Transmissionen er fortsat hydrostatisk med tre gearområder. Chaufføren skifter mellem områderne via trykknapper på joysticket.

»Det er de to-tre største modeller, vi vil sætte fokus på i Danmark. 7055 og 9055, som begge løfter 5,5 ton, kan endvidere fås med Varipower Plus, der er en ekstra stærk transmission, hvor vi har tilføjet en tredje oliepumpe, som leverer flere kræfter i området 30 til 40 kilometer i timen,« tilføjer Lars Johnsen.

Selve hydraulikken til at betjene bom og skovl med er i øvrigt også øget - på de to store modeller fra 150 til 187 liter pr. minut.

Mere plads i kabinen

Bommen på de nye Scorpion-læssere er hængslet dybt i selve rammen, så udsynet ud over maskinens højre side skulle være langt bedre end forgængeren. Maskinernes nye chassis betyder endvidere, at der er plads til en større hjulmontering. Selve kabinen er også vokset. Helt præcist er den blevet ni procent bredere, rumfanget er vokset med fem procent, og arealet af glas er vokset med 8,5 procent - hovedsageligt ved at den nederste del af døren nu også er af glas.

En række instrumenter er flyttet op til højre, forreste hjørnestolpe, og i forhold til tidligere er betjeningen af hjulstyringen lidt mere behændig på panelet til højre for rattet. Og den funktion kan man som chauffør få brug for. Scorpion har nemlig en maksimal hastighed på 30 kilometer i timen ved firehjuls-styring, mens maskinen ved tohjuls-styring løber op til 40 kilometer i timen.

De nye teleskoplæssere har også fået funktionen Smart Roading, der betyder, at motoromdrejningerne alt efter model automatisk sænkes til henholdsvis 2.000 eller 1.800 omdrejninger pr. minut under transport.

Hvis du vil lade maskinen styre udskuddet, kan det også lade sig gøre. Scorpion-serien har nemlig tre valgmuligheder, så maskinen for eksempel selv trækker udskuddet ind, når du sænker bommen, så bommen følger en lige, lodret linje. Du kan også lade belastningen styre udskuddets vandring.




Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle