Dalum-elever er meget kreative

90 elever har på få uger skabt nye produkter og forretningsmuligheder.

Det er ikke småting, eleverne på Dalum Landbrugsskole kan udvikle på 20 timers undervisning over fire uger: En roterende børste til drikkeskåle, adskillige app’s til registrering i landbruget, en mege-vaskehal til maskiner, en hal til kompostering af dybstrøelse og mange flere idéer.

”Eleverne har kun modtaget 20 timers undervisning i faget Innovation, men de har virkelig været kreative,” siger de to lærere, Daniel Pedersen og Martin Krogsborg Jakobsen, Dalum Landbrugsskole.

Tre skiller sig ud

Ved den endelige bedømmelse af gruppernes arbejde var der dog tre grupper, der skilte sig ud.

”En gruppe havde lavet et halsbånd til kalve, der automatisk registrerer kalvens kropstemperatur,” fortæller lærerne. Idéen og forretningsplanen blev belønnet med en tredjeplads.

Andenpladsen gik til en maskine, der kan placere kunstgødning præcist i juletræskulturer i stedet for traditionel bredspredning.

Gruppen har ikke blot nået at udvikle, svejse og teste maskinen. De har også nået at lave en forretningsplan for produktion og salg.

RegiPig

Førstepladsen gik til en gruppe, der have udviklet en overbygning til den almindelige E-kontrol.

”Vores program gør registreringerne i soholdet lettere og samler alle oplysninger om soen ét sted,” lød det fra Elisa Hansen, Maja Holm, Daniel Monrad, Knud Knudsen og Anders Refslund, der står bag RegiPig, som de kalder deres produkt.

Programmet fungerer allerede i en testversion. Det har funktioner som skanning med mobiltelefon, medicinregistrering, arbejdsplaner og daglige arbejdsopgaver, samt fortegnelse over hvilke søer der skal flyttes.

”Vi har allerede været i kontakt med Agrosoft, som har vist interesse for vores idé,” lyder det fra gruppen.

Og netop det at få en idé ud at fungere i virkeligheden og samtidig kunne finansiere opstart, markedsføring og produktion er andre områder, lærerne har taget med ind i faget.

”Mange idéer risikerer at dø, hvis ikke man tænker hele sin forretningsplan igennem og afsætter ressourcer til alle led,« lyder det fra Daniel Pedersen og Martin Krogsborg Jakobsen.

Faktaboks

Innovation

  • Fag på 2. hovedforløb
  • Eleverne skal i grupper udvikle en idé og et produkt, lave forretningsplan og skriftlig rapport

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle