Danpo er gået i plus og investerer 100 mio. kr.

Udvidelse og modernisering af slagteriet i Aars, hvor robotterne tager over i nye pakkelinjer.

Efter tre år med økonomien på kanten af det bundløse har den svenskejede Dapovirksomhed i Danmark oplevet en turn around. I 2007 er resultatet af den primære drift forbedret med 150 mio. kr., og virksomheden kommer ud af året med et meget beskedent minus. Siden juli 2007 har der måned for måned været stigende plusser i regnskabet. Og det er fortsat i 2008.

Nu tror svenske Lantmännen så meget på, at virksomheden har en fremtid, at der er taget hul på en investering på 100 mio. kr. på afdelingen i Aars, hvor der slagtes 35 mio. kyllinger årligt. Investering i en ny højeffektiv filetlinje, et fuldautomatisk transportsystem internt i slagteriet og bygning af et helt nyt detailpakkeri, hvor menneskehænder afløses af robotarme, er, hvad man får for de 100 mio. kr.

I denne uge blev der taget spadestik til byggeriet, som skal være klar ved årsskiftet.

Gratulationerne i forbindelse med den svenske ejerkoncerns tiltro til en fremtid for den danske afdeling blev i øvrigt fulgt op af en tak til fjerkræproducenterne, der har udvist tålmodighed trods en næsten lige så elendig økonomi som slagteriets og været plaget af Newcastle disease, fugleinfluenza og senest høje foderomkostninger.

Bundvending

Vendingen i Danpo er sket både på de interne og eksterne linjer. Internt ved at slagte en tredjedel færre kyllinger og holde omsætningen oppe ved at forædle mere. Eksternt ved at lægge salgsstrategien om.

I 2003 slagtede Danpo 90.000 ton kyllinger mod nu 62.000 ton. Neddroslingen skyldes for en stor del, at producenter stoppede eller søgte andre græsgange. Efter ny tilgang af et par mio. kyllinger efterspørger virksomheden yderligere fem-seks mio. kyllinger.

"Vi sælger ikke længere 60 procent af vores produktion som hele, frosne kyllinger på eksportmarkederne i Mellemøsten og Sydøstasien i priskonkurrence. Verdens bedste kyllinger fri for alle tænkelige bakteriologiske sygdomme skal ikke sælges på prisen, men på at det er et fremragende produkt," siger adm. direktør Mogens Jensen.

Ikke Muhammed igen

Salgsstrategien er lagt om, så 50 procent sælges på hjemmemarkedet, 20 procent går til Sverige og 30 procent går til eksport med partnerskaber som det, der er indledt med McDonald, hvor alle stegte kyllingeprodukter til de skandinaviske restauranter leveres fra forædlingsfabrikken i Farre.

Værdiskabelse via forædling, de rigtige produkter og flere friske, ferske varianter er mantraet på Danpo. Investeringerne i den nye fabrik betyder, at de ferske varer kommer er par døgn hurtigere ud til forbrugerne, ligesom sporbarheden via det elektroniske system er af topstandard.

"Vi mærkede Muhammed-krisen hårdt i 2006, men vores nuværende salgsstrategi betyder, at Danpo i dag ikke ville blive nævneværdigt påvirket, hvis afsætningskrisen skulle gentage sig," nævner Mogens Jensen, der er glad for, at branchen igen kan komme med positive budskaber.

Robotter og laserlys

Der skal stadig hænder, mange hænder til på slagteriet i Aars, når det nye byggeri står klar, men robotarme overtager arbejdet med at pakke. Fra det hastigt glidende samlebånd, hvor de enkelte fileter elektronisk vejes, griber "robot-kløer" kyllingestykkerne og lægger dem pænt i salgsemballagen. Det finurlige er, at robotarme fisker de fileter op, som vægtmæssigt matcher hinanden, så totalvægten i hver pakke ikke er højere eller lavere, end de er bestilt til og der betales for. Danpo regner med en fortjeneste på den konto, fordi man undgår at sælge pakkerne med overvægt.

I filet- og transportlinjer anvendes den nyeste teknologi. Det automatiske transportsystem opsamler produkterne i bakker á 20 kg mod nu 500 kg-kasser, hvorved saften presses ud. Efterhånden som kasserne, 3.000 i alt - hver forsynet med chips og af forskellig farve efter produkttype - fyldes, kan de via laser følges hele vejen til kølelageret, hvorfra man kan trykke den enkelte vare ud til pakkestedet, hvor robotarmene tager over, altid den "ældste" kasse først. 240 emner eller 50-60 ton om dagen kan robotarmene pakke, men så meget bliver der ikke brug for i starten.

"Vi skal forædle og blive ved med at investere for at være konkurrencedygtige. Det har betydning for værdiskabelsen, også ude hos producenterne," siger Mogens Jensen.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle