De fleste har brug for rådgivning

Svinekonsulenter hos de lokale rådgivningstjenester er i stigende grad udfordret af private rådgivere, dyrlæger og holdningen om, at det ikke kan betale sig at bruge rådgivning. Manglende rådgivning kan koste dyrt, lyder advarslen.

Brug jeres rådgivere.

Sådan lød en af udmeldingerne ved et indlæg, da formanden for Svinerådgivningen Ole Kjær tidligere på året på foreningens årsmøde opfordrede medlemmer af rådgivningstjenesten til at gøre brug af foreningens svinerådgivere.

Ganske enkelt fordi det økonomisk kan betale sig.

Holdningen, som cirkulerer blandt en del producenter om, at man ikke har brug for rådgivning, holder ikke i praksis, mente Ole Kjær.

Dyrt at undgå rådgivning

I samme åndedrag fremhævede han to eksempler på besætninger, hvor man var gået fra 27 til 33 grise pr. årsso i løbet af henholdsvis et halvt og halvandet år.

»Vi har et setup, hvor den ene rådgiver kan lidt, og en anden rådgiver kan supplere med andre ting. Jeg synes, det er imponerende, at rådgivning kan rykke produktionen på så kort tid. Rådgivning er ikke gratis, men at lade være er endnu dyrere,« lød formaningerne fra Ole Kjær.

Han fremhævede i sit oplæg, at behovet for rådgivning er knap så stort for meget dygtige producenter med gode produktionstal. Men omvendt kan rådgivning rykke produktionen for de fleste.

»Den ene af de to landmænd har nu ambitioner om at gå fra 33 til 35 grise pr. årsso,« noterede han sig.

De fleste kan opnå forbedringer

Fremgang i produktionen på baggrund af rådgivning er ifølge Lisbeth Shooter, afdelingsleder i Patriotisk Selskab og formand for landets svinekonsulenter, et must.

»Men jeg vil også påstå, at vi som svinekonsulenter i langt de fleste tilfælde er i stand til at komme med tiltag, der kan forbedre produktiviteten og dermed økonomien for den enkelte svineproducent,« siger Lisbeth Shooter og fortsætter:

»Jeg forstår ikke direktøren, der mener, at han eller hun ikke har brug for hjælp til at udvikle sin virksomhed. Den professionelle direktør eller virksomhedsejer søger sparring og rådgivning for hele tiden at optimere sin produktion. Omvendt kan jeg forstå dem, der har haft en dårlig oplevelse, hvor de ikke har fået nok ud af deres rådgivning. Der skal vi være skarpere,« vedgår Lisbeth Shooter.

Spil sammen med andre

Hun oplever en stigende konkurrence om svineproducenternes gunst. Den konkurrence ser Lisbeth Shooter gerne, at svinekonsulenterne tager op.

»Dyrlægerne kommer i besætningerne hver måned, og her får nogle landmænd deres rådgivning. Jeg mener, dyrlægerne kan nogle ting, mens vi svinekonsulenter kan nogle andre. For mig er det afgørende, at vi bliver i stand til at spille hinanden godt,« siger hun.

Faktaboks

3 Tendenser om rådgivning

  1. Effekt: En del svineproducenter kører den daglige butik uden brug af produktionsrådgivere. Holdningen er, at det ikke kan betale sig at få rådgivning, fordi de har styr på tingene. 
  2. Konkurrence om kunderne: Rådgivning knyttet direkte til produktionen er under pres, blandt andet fordi aktører som dyrlæger, private rådgivere og selv Danish Crown er på banen med rådgivning.
  3. Specialisering: Fremtiden vil byde på yderligere specialisering blandt svinekonsulenterne. Udviklingen er allerede startet med for eksempel særlige farestalds-eksperter. Lisbeth Shooter forventer, at der også kommer særlige eksperter, der kan håndtere flowet i dyrholdet eller gennemskue hele driftens sammensætning.​

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle