DLG har fokus på egen forretning - men lurer på godbidder

DLG vil og skal tjene flere penge, blandt andet ved at sælge fra af de datterselskaber der matcher dårligst. Men mens der fokuseres og skæres på Axelborg, dater og flirter alle i grovvarebranchen på kryds og tværs. Og det kan og vil DLG ikke helt holde sig ude af.

Meldingen fra DLG’s bestyrelsesformand, Niels Dengsø Jensen, er såmænd ganske klar:

»Vores strategi er at have fokus på det, vi er sat i verden for - grovvarer, vitaminer og mineraler samt service og energi.«

Efter flere år med voldsom vækst for det store danske grovvareselskab er fokus nu vendt 180 grader. Fra toplinje til bundlinje. Fra opkøb til frasalg.

DLG skal nemlig til for alvor at vride indtjening og omkostningsbesparelser ud af alle de selskaber, koncernen købte op i de seneste års vilde opkøbsbølge. Og de, der ikke yder maksimalt - eller som Kongskilde ligefrem giver underskud - skal sælges fra.

»Vi har fokus på maskinrummet. I forbindelse med vores ledelsesændring har vi skabt en meget stærkere koncernstyring af vores datterselskaber, der var meget autonome tidligere. Det er faktisk en revolution, vi har været igennem,« fortæller han og beretter om strammere kontrol med finansiering og regnskaber, implementering af fælles it-systemer og lagerstyring. Men også tiltag som benchmarking og højere krav til effektiviseringer, samt de synergier, der skal hentes på tværs af det hele.

Kort sagt: Om alt det, der gør en koncern til en koncern frem for bare en samling af selskaber.

Harmonikaen skubbes sammen

Var det så en fejl at købe op for at få omsætningen op på målet om de 60 mia. kr.?

»Hvor vi tidligere meldte ud, at vi ville være konglomerat, så melder vi nu, at det ønsker vi ikke at være mere. Vi ønsker at skære ind til kernen og være gode på vores tre kerneområder,« forklarer Niels Dengsø Jensen og tilføjer:

»Man kan betragte en virksomhed som en harmonika. Når mulighederne er der, så trækker man den ud i fuld længde. Når der ikke er flere muligheder, så er man nødt til at skubbe den sammen igen og få det væk, der ikke bibringer til vækst og indtjening.«

Frasalgene sker altså for at kunne fokusere bedre på de øvrige selskaber. Og for at kunne få en højere indtjening og soliditet, hvilket er et af DLG’s langsigtede mål.

»Det siger sig selv, at når syv procent af vores omsætning sidder for 20 procent af gælden, så vil vores nøgletal automatisk se bedre ud, hvis vi får den del skåret fra,« forklarer han og henviser især til den største af frasalgs-virksomhederne, nemlig Kongskilde.

Nye opkøb langt fra udelukket

Med oprydning på de indre linjer og frasalgsproces i gang kunne man forledes til at tro, at DLG holdt sig helt ude af nye aftaler om opkøb, fusioner eller partnerskaber. Men sådan er det ikke, forklarer Niels Dengsø Jensen:

»Der sker en enorm konsolidering i verden lige nu. Selv på vores ledende markedsområder taler vi med partnere. Alle taler med alle i øjeblikket. Vi bruger megen tid på det - ser om samarbejdsrelationerne er de rigtige, om man kan udvikle videre og den slags.«

Det bliver dog ikke ved snakken. Alene i år har DLG indgået to væsentlige partnerskaber med andre af Europas store selskaber, nemlig franske Agrial, der er eksperter i snitgrønt og færdigprodukter på fødevaremarkedet. Men også på energiområdet via et partnerskab med DCC Energi. Og flere kan være på vej.

»Vi udelukker ikke noget. Hvis det er godt for DLG og DLG’s ejere, så er det altid noget, vi er åbne over for,« mener Niels Dengsø Jensen.

Faktaboks

Det vil DLG

  • Frasalg skal skabe penge til øgede investeringer i kerneområderne
  • Bedre nøgletal. Soliditeten skal op fra 22,8 til 30 pct. 
  • Øget indtjening. Omkostningerne skal sænkes, især på grovvarer i Tyskland og Sverige

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle