Er økologerne for fantasiløse?

Nej, det synes jeg ikke. Udbuddet stiger, og der er forholdsvis mange varianter. Vi må også huske, det er et forholdsvis begrænset segment af forbrugerne, der efterspørger økologisk kød. Jo mere discountagtig butikken bliver, jo færre økologiske kødvarianter ligger der i kølediskene. Man skal også lige lægge mærke til, at det kun er en lille del af læserne, der har svaret i undersøgelsen, og at man formentlig har fået svar fra de mest kritiske.



Både ja og nej. Det er jo det evigt tilbagevendende spørgsmål, hvad der skal drive udviklingen. Når hverken udbud og efterspørgsel er stort, bliver varen ved med at være dyr at producere. Vi ser jo, at når volumen bliver stor nok - som på mælk, gryn og grøntsager - så falder prisen. Spørgsmålet er så, hvad der skal til for at øge efterspørgslen. Men salget stiger i øvrigt både her i landet og til eksport. Bare fra 2012 til 2013 steg det med sytten procent. Det er rigtigt flot, også selv om det er fra et lille niveau.



Forbrugerne skal blive ved med at efterspørge de varer, de gerne vil have. Er de vedholdende nok, skal budskabet nok komme til producenterne. Jeg forestiller mig også, at producenterne skal satse på at udvikle noget, som forbrugerne ikke vidste, de havde brug for. Nogle gange er det også den vej, der sker noget nyt.



I et lidt andet felt har vi Skyr, som nu stiger med 3- 400 procent om året i salg. Det er oven i købet »blot« en udvikling af et mælkeprodukt, som der er udmærket salg af i forvejen. Men man har altså ramt et marked, hvor de unge er blevet begejstrerede. Forresten er det en lidt sjov udvikling: Min far syntes, at surmælksprodukter var noget mærkeligt. Han gjorde sig jo umage for at få mælken frisk frem til mejeriet. »Så laver de den til yoghurt, som er noget mærkeligt surt noget,« sagde han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle