Ess-Food er pioner på nye markeder

Kina og de øvrige lande i Asien og Afrika er vækstmarkeder for Ess-Food.

»Vi er netop ved at afslutte det seneste regnskab, og vi har oplevet en fremgang i vores omsætning, som forventes at ligge på omkring 4.5 mia. kr.

Det fortæller adm. direktør Morten Holm, der leder Danish Crowns datterselskab, Ess-Food. Handelsselskabet som er aktivt på 80 markeder i hele verden.

»Fremgangen skyldes primært Kina, Asean-landene og Afrika. Vi har været til stede i Hongkong i 20 år, men det er først i de seneste fem-seks år, at det kinesiske marked har åbnet sig og vist sin styrke,« tilføjer Morten Holm.

Han betegner nutidens Ess-Food som en pionervirksomhed på nye, spirende markeder - til forskel fra det Ess-Food, der i forrige århundrede var andelsslagteriernes fælles eksportselskab og i stor stil forsynede de engelske morgenborde med bacon.

230.000 ton til Kina

Ess-Food har i dag 14 salgskontorer i hele verden - heraf fire kontorer med 44 ansatte i de store byer på Kinas østkyst. Cirka halvdelen af hele selskabets afsætning svarende til cirka 230.000 ton går til Kina, og det overvejes at åbne et femte kontor inde i landet.

Kina aftager primært de dele af grisen, der betragtes som billige, nemlig ører, tæer, tryner m.v., der indgår i traditionel kinesisk madlavning. Men griseører er så eftertragtede i Kina, at ørerne er den del af grisen, der indbringer Danish Crown den næsthøjeste kilopris efter mørbraden.

»Men kineserne er også så småt ved at blive kunder til de dyrere dele. Eksempelvis har Kina i de sidste par år aftaget en stigende del af vores spareribs til fuldt konkurrencedygtige priser i forhold til aftagerne i USA, hvor vi ellers primært sælger spareribs,« siger Morten Holm.

»Afrika er næsten samme historie: Vi har været på markedet i mange år, men det er først i de seneste fem år, at det er blevet interessant. Vi handler primært ned langs kysten i Vestafrika og i Sydafrika. Afrikanerne efterspørger til en vis grad de samme varer som kineserne.«

Ess-Food står for hele eksporten til de nævnte lande fra Danish Crown-koncernen - altså ikke alene fra de danske afdelinger, men også fra Tulip i Storbritannien samt fra datterselskaberne i Tyskland, Polen og Sverige.

Handel for andre

»Jeg tror bestemt, at vi kan opnå fortsat vækst i Kina, men det vil i stort omfang blive på salg af fremmede varer, for vi aftager allerede næsten alt, hvad koncernen selv kan præstere af de svinekødsprodukter, som markedet kan aftage. Men salget kan forøges i kraft af, at kineserne ændrer spisevaner i vestlig retning. Det sker allerede til en vis grad i takt med, at supermarkeder i vestlig stil vinder frem. Og vi har en fordel på markedet, fordi vi kan garantere en høj fødevaresikkerhed, som er ekstremt vigtig for kineserne,« siger Morten Holm.

Handler med alt

Svinekød er dog ikke alt for Ess-Food. Som et ægte handelsselskab køber og sælger selskabet også varer fra andre lande og producenter. Det handler om oksekød, lam, fjerkræ, grønsager, kager og andre typer af fødevarer, som kommer med, hvis forretningen byder sig.

»Vi lever af at holde øjne og ører åbne for, hvad der sker i branchen - og handle på det,« siger direktøren.

Selv om Ess-Food er mindre aktiv i Europa, mærker man de udfordringer, som ruslandskrisen har skabt i kødbranchen, og som bl.a. har øget de mængder af kødprodukter, som søges afsat til alternative markeder.

»På det punkt spiller vi en stor rolle for Danish Crown-koncernen, fordi vi har så mange kanaler at handle produkterne igennem,« siger Morten Holm.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle