Et nyt produkt koster 30.-40.000 kr. i markedsføring

Udgifterne til markedsføring er en stor post på Nyborggård. Ikke mindst når Søren Jensen lancerer nye produkter.

Ved årets begyndelse havde Søren Jensen budgetteret med 50.000 kr. til annoncer, kampagner med mere. Det beløb holder dog slet ikke stik, når man vil have nye produkter på markedet. Derfor har udgifterne allerede nu været høje, da Nyborggård nu også satser på at sælge hørfrøprotein.

»50.000 kr. ville være nok, hvis vi kun havde vores standardprodukter, men når man lancerer noget nyt, skal der mere til. Et nyt produkt koster alene 30.-40.000 kr., inden det er oppe at køre, og det tror jeg endda er billigt sluppet«, siger han.

Ikke i Karolines Køkken

Hørfrøproteinpulver indeholder 35 procent protein og bruges som proteintilskud i for eksempel grød og bagværk.

Hørfrøprotein er ikke noget, folk kender. Der er kun et enkelt østrigsk mærke på hylderne nogle få steder i dag. Det kræver derfor omtale, hvis forbrugerne skal opdage det.

»Det er jo ikke med i Karolines Køkken eller andre kogebøger, så det ryger ikke automatisk i indkøbskurven, når man køber ind. Derfor er design, emballage og oplysning meget vigtigt«, påpeger Søren Jensen.

Udfordringen ligger især på markedsføring, for rent produktionsmæssigt har Nyborggård i forvejen de maskiner, der skal til selve produktionen, da virksomheden producerer hampefrømel. Tidligere er det produkt, der nu bliver til hørfrømel, solgt til økologisk proteinfoder.

Boghvede i pipelinen

Søren Jensens fortid i Arlas udviklingsafdeling fornægter sig ikke. Nu, hvor hørfrømel er godt på vej på markedet, spekulerer han over det næste, der skal ske. Det bliver noget med boghvede, forudser han.

»Det passer godt ind i helsekonceptet med glutenfri produkter, så glutenallergikere kan få både fuldkorn og gode proteiner«, forklarer han.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle