Foderkontrakter skal være skriftlige

En række sager omkring foderkontrakter viser, at svineproducenter skal interessere sig langt mere for kontraktens ordlyd.

Ledende konsulent Christina Hansen, LandboSyd, sidder med en række sager på sit skrivebord, hvor svineproducenter på den ene eller anden måde er kommet i fedtefadet i forbindelse med en foderkontrakt.

"Et fællestræk i sagerne er, at svineproducenten ikke har handlet professionelt og ikke har reageret skriftligt," siger hun.

Baggrunden for problemerne er, at det indtil for et par år siden ikke var nødvendigt at se nøje på, hvad grovvarefirmaerne skrev med småt i kontrakten.

"Stod der 1.000 ton i kontrakten, kunne man normalt aftage både 200 ton mere eller mindre uden problemer. Sådan er det ikke længere," forklarer konsulenten.

De store udsving på råvarepriserne har betydet, at grovvarefirmaerne i langt højere grad holder fast i den mængde der står i kontrakten. Og det har bragt en række svineproducenter i en svær klemme.

En svineproducent har for eksempel solgt sin ejendom, men har stadig en stor restmængde på sin foderkontrakt.

"Han kan ikke bruge 400 ton svinefoder, når han er flyttet i parcelhus," siger Christina Hansen, der har en klar opfordring til svineproducenterne: "I skal agere professionelt, fordi det gør jeres modpart."

Professionel

Professionel betyder ifølge konsulenten, at man altid reagerer skriftligt på tilbud eller ordrebekræftelser fra et firma.

"Juridisk set er en svineproducent en professionel part, og derfor forventer og kræver juraen, at han agerer skriftligt på alle henvendelser," siger Christina Hansen.

Hun opfordrer landmanden til at have en fast procedure for, hvordan han svarer på fremsendte tilbud. Det er i denne forbindelse ikke afgørende, om det er pr. mail, brev eller fax.

"Specielt hvor der er flere ejendomme og måske flere driftsledere involveret, er det uhyre vigtigt, at en ordrebekræftelse ikke kommer til at ligge og samle støv," siger hun.

De tider, hvor svineproducenten og sælgeren fra foderleverandøren kunne "tale sig til rette" er forbi.

"Derfor er svineproducenterne nødt til at vågne op og vænne sig til, at kontrakter i fremtiden skal være skriftlige," siger hun.

For at hjælpe landmænd - ikke kun svineproducenter - til at forstå konsekvenserne af de nye forhold, der gælder på fodermarkedet, planlægger LandboSyd i nær fremtid et møde om netop dette emne.

"For landmændene er nødt til at vågne op nu," siger Christina Hansen, LandboSyd.

mot@landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle