Fortsæt den kampagne!

Danske landmænd er bedst tjent med, at alle landbrugsorganisationer bruger tiden på at yde den bedst mulige indsats for de danske landmænd. Det er det, vi betaler for, og ikke mindst det vi fortjener. Dette har mange ytret, hvilket Flemming Fuglede også skriver i sit indlæg 12. november. Derfor har jeg også hidtil undladt at kommentere på Flemmings efterhånden store stime af hvervekampagne-læserbreve. At bruge tiden på citat-plukkeri og vurdering af, hvad der skulle/ikke skulle være sagt, er tidsspilde.

Jeg vidste slet ikke, at Flemming Fuglede var sådan en medieguru, og Bæredygtigt Landbrug laver trods alt også mediebøffer indimellem. Det var jo nemmere, hvis vi selv bestemte, hvilke klip der skulle vises i tv. Jeg er sikker på, at Flemming og jeg kunne blive enige herom. Jeg er også sikker på, at vi kunne enes om den lovgivning, der burde ændres, og hvilken der helt skulle fjernes, for at vi kan genvinde landbrugets konkurrenceevne. Vi arbejder efter samme mål - vi er bare ikke enige om, hvordan målet nås.

Landbrug & Fødevarers kampagne skal naturligvis køre, fordi den er nødvendig på den lange bane. De sidste 25 år er det blevet forsømt at fortælle danskerne, hvad landmændene bidrager med til det danske samfund. Vi er nødt til at forklare, hvor innovative og fremtidsorienterede landmændene er, således at de fem mio. danskere, der ikke kender til landbruget, ser os som en del af fremtidens løsning på samfundets problemer.

Desuden er jordens store befolkningstilvækst og dens stigende købekraft et lyspunkt for fødevareproducenterne. Derfor er "Fremtiden ikke så sort som den har været" på den lange bane. Desuden kan fremtiden vel ikke blive værre? Hvis vi tror det, er der ingen grund til at fortsætte.

Samtidig har vi den værste krise i 80 år, og det bliver der arbejdet med hver dag. Der er ikke én kreditgiver, landmand, landboorganisation eller politiker der ikke ved, hvor alvorlig situationen er. Det er dybt tragisk for den enkelte landmand, der må lukke sin bedrift og flytte med familien. Det er det også for andre virksomhedsejere, der er klemt. Eksempelvis vurderes det, at halvdelen af bagerierne risikerer at lukke snarest.

Så det er ikke noget vrøvl, når kampagnen siger, at "Fremtiden ikke er så sort som den har været". Det er en investering i fremtiden, så enhver fremtidig regering ikke er i tvivl om, at de i en krisetid skal hjælpe os.

Uanset organisation tror jeg, at landmændene ønsker, at vi bruger kræfterne på modstanderne og ikke på hinanden.

God arbejdsuge, Flemming!

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle