Gødning skal lande der, hvor den skal bruges

På DLF-Trifoliums forsøgsgård, Boelshøj, er bomsprederen det oplagte valg til fleksibel præcisionsgødskning af 400 hektar forsøg og afprøvninger.

Kongskildes bomspreder, WingJet, er en vigtig forudsætning for succes på DLF Trifoleums forsøgsgård, Boelshøj på Stevns.

»Dels fordi alle vores forsøg og afprøvninger ligger i parceller, side om side. Dels fordi vi ligesom for eksempel mælkeproducenterne gøder forsøgene og afprøvningerne med slætblandingerne ad flere gange med mindre mængder efter hvert slæt. Vi skal kende den præcise mængde, der bliver spredt ud, gødningen skal lande præcis i parcellen, vi skal kunne ramme en given mængde kvælstof pr. hektar, og gødskningen skal være helt ensartet fra start til slut i alle parceller.

Endelig har vi den samme overordnede ramme for vores kvælstofforbrug som alle andre landbrug. Det giver god mening, at vi ikke kan forædle efter en højere kvælstofmængde, end landmanden har til rådighed. Men ligesom alle andre vil vi også gerne kunne omfordele den samlede gødningskvote efter de aktuelle behov,« forklarer forsøgsleder Torben Rehder om baggrunden for valget af bomsprederen. Sådan en kører der ikke bare på Boelshøj men også på DLF-Trifoliums øvrige forædlingsstationer i udlandet.

Overhovedet ikke vindfølsom

Boelshøj spreder årligt, hvad der svarer til ca. 230 ton handelsgødning, og som udgangspunkt bruges der altid kvalitetsgødning, da forsøgs- og demonstrationsvirksomheden som nævnt er meget afhængig af maksimal præcision i alle led af arbejdet.

»Har du ikke en optimal, slagfast kvalitetsgødning, så leverer WingJet’en alligevel en super gødskning, har vi da erfaret i enkelte tilfælde. Vi kan også køre i det blæsevejr, som holder de øvrige landmænd med centrifugalspredere hjemme og forsinker forårssåningen af for eksempel sukkerroer og spinat. WingJet’en er overhovedet ikke vindfølsom,« forklarer Torben Rehder.

Andre plusser, forsøgslederen fremhæver, er den præcise kantspredning, og at gødskningen kan startes og stoppes meget præcist med en reaktionstid for den erfarne pilot svarende til ca. en vognlængde.

Spredemængden kan varieres fra kabinen, og der kan lukkes ned i kiler i fire delbredder.

Vejret kan koste ekstra rengøring

Kapaciteten er omvendt også i nogle tilfælde bomsprederens begrænsning. Store mængder kræver nemlig lav fremkørselshastighed.

»Det er lidt afhængigt af, hvordan luften ’bærer’ gødningen. På det, vi kalder en rigtig Stevns-forårsdag med sol, østenvind og en relativt kold luft, så er det fuld fart fremad,« siger Torben Rehder.

Vejret eller rettere luftfugtigheden giver også øget risiko for aflejringer i sprederen og dermed øget rengøringsbehov.

»Det afhænger meget af vejret, men parkeres den inde i tørvejr, kan den sagtens stå med gødning i nogle dage. Der er et øget rengøringsbehov i forhold til en centrifugalspreder, men det kan variere meget, og du kan ofte planlægge dig ud af det,« slutter forsøgslederen.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle