Grovvaren bygger nyt for at imødekomme nye indkøbsvaner

Grovvareselskaberne får færre og færre besøg af kunder. I stedet shopper landmændene hjemmefra og vil have varerne bragt ud. Det medfører flere ændringer.

Det er slut med at starte bilen og drage på indkøbstur i den lokale grovvareafdeling. Stadig flere landmænd vælger nemlig at købe ind via telefon eller internet, når de mangler foder, træbriketter, plastik eller andre handelsvarer.

Det mærker grovvareselskaberne, der derfor må sadle om i deres logistik.

Lige nu bygger Vestjyllands Andel på en udvidelse af sin vareudlevering i Borris. Centret skal fordobles, netop for at følge med efterspørgslen.

»Vi får flere og flere varer, der skal igennem centralen. Vi får nye kunder, men det skyldes mest, at landmændene har ændret indkøbsmønster. Der er ikke mange, der henter varerne mere, de får det bragt ud,« fortæller direktør i Vestjyllands, Carsten Lauridsen, der dagligt har tre til fire biler på vejene med varer.

Snak med ordrepigerne

Også hos Mollerup Mølle mærker man ændringen. Her har direktør Kresten Pedersen dagligt tre biler, der kører især sækkevarer.

”Landmændene kommer ikke ind i den grad, de gjorde før. Før handlede de meget lokalt i afdelingerne, men nu bor vores kunder mere spredt, og størstedelen ringer bestillingerne ind,” fortæller direktøren.

Både Mollerup Mølle og Vestjyllands Andel har nethandelsløsninger, men landmændene foretrækker telefonen, når der skal bestilles.

»De vil nok gerne snakke med vores søde ordrepiger,« griner Carsten Lauridsen først, men tilføjer så:

»Mobiltelefonen har stadig magten. Det er nemmere at stå i stalden og se, hvad der mangler og så ringe, end at gå ind til computeren.«

Bliver det dyrere?

Når det gælder omkostningerne til de mange varebiler, så er direktørerne ikke bekymrede.

»Jeg tror faktisk, at det er lige så billigt, at vi leverer dem. Det er dyrt at have varerne 15 forskellige steder, når vi i stedet kan ekspedere ét sted fra. På den måde kan vi reducere lageret,« forklarer Kresten Pedersen.

Carsten Lauridsen er helt enig. Konsekvensen er dog, at de små afdelinger er truede.

»Der vil komme en løbende tilpasning. Vi har kun afdelinger i den takt, som landmændene bruger det. Udfordringen er dog, at vi stadig skal kunne modtage korn i høsten,« forklarer Carsten Lauridsen, der ser sæsonåbne afdelinger som en løsning frem for en fuldstændig lukning.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle