Grovvareselskaber vokser lettest i udlandet

Ingen vej uden om internationaliseringen, lyder det fra både DLG og Danish Agro, der tror på fortsat vækst - i udlandet.

»Vores internationalisering lønner sig. Cirka 75 procent af vores overskud skabes i udlandet og bidrager kraftigt til, at vi er konkurrencedygtige og kan betjene vores ejere og kunder i værdikæden på den bedst mulige måde.«

For Christian Junker, koncernchef for Danish Agro, har der siden 2010-11, hvor Århusegnens Andel blev opdelt og Nordjysk Andel fusioneret ind, ikke været noget reelt alternativ end at gå samme vej som Arla, Danish Crown og DLG, nemlig at lade selskabet ekspandere i udlandet.

Resultatet er, at Danish Agro siden har ekspanderet kraftigt - alene sidste år forøgede selskabet sin omsætning med over 42 procent til over 25 mia. kr. og et overskud på over en halv mia. kr. I 2013 overtog Danish Agro således det største finske grovvareselskab Hankkija Oy, der bidrog stærkt til vækstprocenten.

»Vi udnytter vores knowhow på vores »nye hjemmemarked« rundt om Østersøen, og vi har haft den glæde, at det har været lettere at tjene penge på en udvikling end i Danmark, hvor eksempelvis rammevilkårene sætter bremser for landbruget og dermed for os,« siger Christian Junker.

Ramaskrig i Tyskland

For DLG var det opløsningen af KFK i 2002, der satte skub i tankerne om at gå ud over landets grænser med grovvarehandelen.

»Det gav os en styrke til at producere og udvikle virksomheden med gevinst for øje for os og for ejerne. Og dansk landbrug har jo altid haft det internationale udsyn,« siger DLG’s koncernchef, Kristian Hundebøll.

Øjnene faldt på Tyskland, hvor der viste sig også hidtil uopdagede muligheder for opkøb til en rimelig pris. I årene 2004-2007 overtog DLG det nordtyske selskab HaGe med hovedsæde i Kiel.

»Vi var det første udenlandske selskab, der foretog et større opkøb i den tyske grovvarebranche, og det gav et ramaskrig i branchen,« fortæller Kristian Hundebøll.

»Indtil da var Tyskland præget af en fastlåst regional struktur, og da vi med datterselskabet BSL blev landsdækkende på salg af bl.a. planteværn, rystede det markedet. På den måde har vi bidraget til at forandre det tyske grovvaremarked - og til det bedre for landmændene.«

Over halvdelen af DLG’s årlige omsætning på godt 60 mia. kr. sker i dag i udlandet, og langt hovedparten af overskuddet kommer derfra.

»Vi har en målsætning om en årlig forrentning på 8 procent af den investerede kapital, og det har de tyske selskaber levet op til,« siger Kristian Hundebøll.

Høster frugterne

De to grovvarechefer vil ikke love årlige vækstspring som i de seneste år. Men de ser store muligheder for organisk vækst inden for såvel grovvarer som andre aktiviteter, som knytter sig til landbruget - og deres nye aktiviteter vil især ske i andre lande.

»Nu hører vi til de største grovvareselskaber i Europa, og for os handler de næste år om at høste frugterne af den struktur, vi har opbygget i især Tyskland. Men også i bl.a. Polen og Baltikum ser vi store vækstmuligheder,« siger Kristian Hundebøll.

Danish Agro vil fortsætte væksten, men ikke for enhver pris.

»Vi vil gerne ligge i midten af top 10 i Europa, hvad angår omsætning, men vi er ikke styret af toplinjen. Hvad angår nøgletal og konkurrencekraft vil vi ligge i top 3,« siger Christian Junker.

Læs mere

i 3. sektion

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle