Hos Mejnertsen går tankerne fra muld til mund

Anne og Niels Mejnertsen dyrker 750 hektar økologisk og sælger kornet som brødlandinger i poser med 500 gram.

Anne og Niels Mejnertsen er ikke som alle andre. For mens det normalt hedder »fra jord til bord«, går de et skridt videre og siger fra muld til mund, for det er sådan de tænker.

»Det betyder noget for os at lave produktet, så godt vi kan,« siger han, og derfor har de sat sig på hele kæden, fra kornet vokser i marken over møllen og til det ender i poser til forbrugerne.

Elsker udvikling

Anne og Niels Mejnertsen har formået at udvikle bedriften til det, den er i dag, fordi de har en sprudlende iderigdom.

»Vi har nok sådan en pionerånd, det betyder noget for os at udvikle og sætte i gang,« siger Niels Mejnertsen.

Da de startede for 25 år siden, var de enige om tre ting: De ville være selvstændige, de ville have ansatte, så de kunne holde fri, og så ville de have en strategi.

Sådan blev det, og strategien blev »fra muld til mund.«

Fra svin til økologi

De første år gik med at udvikle en konventionel svineproduktion på 24.000 slagtesvin på årsbasis.

I 1999 begyndte de at lægge om til økologi. Ritt Bjerregaard var minister, og de kunne få mange penge for at lægge om, husker han.

»Folk rystede på hovedet ad os og kaldte os turboøkologer, og det var vi også,« siger han og indrømmer, at han var drevet af tilskuddet. Men hjertet kom hurtigt med, og det gav dem nye ideer.

Fik egen kornhandel

I 2002 stiftede de NAM A/S, deres eget grovvareselskab. I dag omsætter de 12.000 ton økologisk korn om året, 7.000 ton mere end de selv producerer.

»Vi klarer os godt, fordi mange har mistillid til de store grovvareselskaber,« siger Niels Mejnertsen.

Ikke desto mindre samarbejder han med de store.

»Man skal kun tage de slåskampe, man kan vinde, og vi hjælper hinanden med at levere korn, når vi kan,« siger han.

Det næste tiltag kom i 2005, hvor de åbnede internetbutikken Brød for Livet, og i 2006 hvor de åbnede gårdbutik, der sælger mel og brødblandinger. Nu var de ikke kun primærproducent og grossist men også leverandør direkte hjemme på spisebordene.

Byggede mølleri

Men en Mejnertsen står ikke stille, og når man nu sælger mel, er det nærliggende også selv at male det. Næste skridt var Mejnerts Mølle. De fandt ud af, at den bedste måde at male mel er med stenkværne, fordi man bevarer kimen, og så byggede de mølleri for et tocifret millionbeløb.

Han mener, at mange økologer har begået den fejl at sige, at økologi er lig med kvalitet, men det behøver det ikke at være.

»Det er ikke nok at sige, det er bedre, folk skal mærke, det er bedre. Det skal smage som en kornmark, når de spiser vores brød,« siger han.

To brands

I dag sælger de både »Brød for livet,« som især går til gård- og specialbutikker, mens Mejnerts Mølle sælger til catering, restauranter og supermarkeder.

I starten troede Niels Mejnertsen også, han skulle sælge til bagerier, men han finder i højere grad kunderne blandt restauranter.

»Bagere tænker, at de skal lave det samme brød hver dag, mens kokke tænker, at i dag skal de lave det bedste brød, de har lavet nogensinde, og det er mere os,« siger han.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle