'Jorden Kalder' når ud til de unge

En stor mediesatsning har gjort landbrugsskolernes kampagne Jorden Kalder til en bragende succes.

I både tv, biografer, magasiner og aviser dukker Jorden Kalder-reklamen op, og det har givet bonus for Danske Landbrugsskoler. Flemming Haagen Madsen, sekretariatsleder for Foreningen af Danske Landbrugsskoler, anslår, at op mod 4.500 gæster dukkede op til åbent hus-arrangementerne 2. februar. Og det er langt flere end året før.

"Forskellen fra de forgangne år og til i år er helt sikkert Jorden Kalder-kampagnen. Den er nået ud til unge, som normalt ikke kommer til åbent hus på landbrugsskolerne," siger Flemming Haagen Madsen.

Besøgstallet er en markant stigning i forhold til tidligere år, hvor 3.000 mennesker normalt dukker op til åbent hus.

Målet med kampagnen er at lokke unge til landbruget. Trods de mange deltagere til åbent hus er det endnu uvist, hvor mange der reelt er blevet lokket til landbruget.

"Landbrugsskolerne har årligt behov for 1.100 elever. De sidste par år har tallet ligget på omkring 600-700, så vi har manglet omkring 400 elever. Vi ved endnu ikke, hvor mange der søger ind i år, da unge typisk søger ind i marts. Men med en stigning på 50 procent til åbent hus er vi et godt stykke ad vejen", siger kampagnens projektleder, Pernille Hjortkjær.

Flere hits på hjemmeside

Mellem 21. januar og 1. februar er Jorden Kalder-reklamefilmen blevet vist 226 gange på TV2, TV2 Zulu, TV3 og TV3+, og det har åbenbart haft en virkning på de unge, kommende ansøgere. Den dag reklamen begyndte at køre i tv, besøgte omkring 630 personer hjemmesiden jordenkalder.dk. Det er dobbelt så mange hits som dagen før. Siden er besøgstallet faldet en smule, men et nyt indryk af reklamefilmen i tv i slutningen af februar og starten af marts vil muligvis vende kurven.

Agroakademiets call-center har også mærket effekten af kampagnen. Indtil videre har de haft en daglig kontakt med mellem fem og ti unge via telefon eller chatten på jordenkalder.dk og udsendt omkring 500 infopakker med en CD-rom til interesserede unge fra hele landet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle