Krav til motorer kan springe videre

At nye emissionskrav måske vil inkludere udledningen af Co2 er helt sikkert spændende set fra forskellige perspektiver.Det vil koste uendeligt store summer at reducere mængden af NOx- og dieselpartikler (PM) fra motorerne yderligere - penge som slutbrugeren i sidste ende skal betale. Og hvor meget mere kan man egentlig reducere, når vi i forvejen er lig nul, når det gælder NOx og PM?

Ved at se på Co2-udledning breder man "problemstillingen" ud på langt flere aktører, og tænk hvis vi ser samme udvikling på sensorer, robot-teknologi, autostyring, dæk og kommunikation, som vi har set de sidste 15 år på motorsiden?

»Det koster,« tænker mange sikkert. Ja, og hvad prisen bliver, vides ikke. Men den store forskel er, at disse teknologier rent faktisk må kunne give besparelser flere steder i driften - eksempelvis på brændstofforbrug, løn og slitage.

De nuværende emissionskrav har omvendt ført ganske få praktiske forbedringer med sig for landmanden. Tværtimod kan man sige. De 100.000 kroner i prisstigning, en ny stortraktor med Tier 4f/Stage IV-motor har kostet, er svær at hente hjem via øget kapacitet eller lavere brændstofforbrug.

Fremtiden er uklar men bliver spændende at følge.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle