Landbruget giver bud på fremtiden

Nyt fremstød i Landbrug & Fødevarers imagekampagne går i luften fra i dag med nye tv-reklamer, annoncer og debat på sociale medier.

Fra denne weekend vil der igen være tv-spot på landsdækkende reklamefinansierede tv-kanaler, annoncer i regionale og landsdækkende aviser og på reklamesøjler i de større byer.

Landbrug & Fødevarers imagekampagne, Fremtiden er ikke så sort, går ind i sit fjerde år. Budgettet er halveret, det er nu på ti millioner kroner om året, og tv-reklameindslagene er gjort kortere end før. Det er dog fortsat filmmanden Jørgen Leth, som er fortællerstemmen i de små film.

I denne den anden fase af imagekampagnen er budskaberne ændret. Hvor første del mest stillede spørgsmål, gives der i anden del mere konkrete bud på landbrugets bidrag til at løse samfundets udfordringer.

Kampagnen er tidsmæssigt strategisk placeret i ugen før Åbent Landbrug, åbne bedrifter landet over 21. september med opfordringer til at tage ud og besøge de åbne bedrifter. I de følgende uger bliver budskaberne om landbrugets betydning for fremtidens energiforsyning, dets miljøvenlige produktionsformer og betydning for fødevareforsyning og vækst præsenteret »rent«.

MRSA overdøver ikke

Kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer Leif Nielsen er ikke bekymret for, at den aktuelle debat om den delvist antibiotikarestistente salmonellatype MRSA vil overdøve imagekampagnens budskaber:

»Den debat er der. Sundhedsministeren meldte ud for et par uger siden, at der midlertidigt ikke må foregå ikke-erhvervsmæssige besøg i stalde med MRSA. Derfor besluttede Landbrug & Fødevarer at lukke helt for Åbent Landbrug-besøg i svinebesætninger, indtil der kommer en ny risikovurdering og vejledning fra sundhedsmyndighederne. Åbent Landbrug skal være en glad begivenhed, hvor man ikke skal gå og være utryg,« siger Leif Nielsen.

Han understreger, at kampagnens mål er, at samfundet anerkender landbrugserhvervet som en vigtig medspiller til samfundets udvikling.

»Kun tolv procent af danskerne bor på landet. Hvis de skal have samfundets accept af, at det, de gør, er godt og rigtigt, skal den anden del af befolkningen, flertallet, være overbevist om, at det, vi gør, er godt og rigtigt,« siger Leif Nielsen.

Se også Facebook.com

Fremtiden er ikke så sort

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle