Landbruget hilser påfremtidens forbrugere og politikere

Fremtidens forbrugere og beslutningstagere er optagede af klima. Derfor fortalte L&F og SEGES på Ungdommens Folkemøde, hvad landbruget gør.

På Ungdommens Folkemøde – de danske unges udgave af Folkemødet på Bornholm – åbnede Landbrug & Fødevarer for fjerde år i træk sit telt.

»Den primære fordel for os ved at være med er, at vi kommer i øjenhøjde med en målgruppe vi ellers aldrig er i kontakt med,« siger brandingchef Lisbeth Olsgaard fra Landbrug & Fødevarer.

Hun forklarer, at landbruget rammer børn og børnefamilier via Skoletjenesten og Åbent Landbrug. De voksne taler L&F med via mange kanaler som pressen og sociale medier.

»Men mellemstadiet i form af studerende og elever fra folkeskolens ældste klasser, gymnasier og erhvervs- og handelsskoler har vi ikke haft megen kontakt til. Det ændrer vi på her.«

Ligesom mange af deltagerne har Ungdommens Folkemøde vokseværk. Besøgstallet er gået fra omkring 7.000 deltagere det første år til 23.500 sidste år. I år endte tallet på op imod 30.000 deltagere.

Landbrug & Fødevarer forudså den store klimainteresse, så temaet var klima og bæredygtighed. Og da 98 ud af 100 spørgsmål fra de unge handlede om det, var det ikke den værst valgte vinkel.

Et særligt fokus var madspild, som L&F holdt workshop om. Den blev fuldt booket på 9 minutter af forskellige skoleklasser.

Flere begreber blev vendt til workshoppen. En var UFO’er i fryseren – Unidentified Frozen Objects, altså den Tupperware du stillede i køleskabet for et halvt år siden, og nu ikke kan huske hvad var. En anden var ”hospicehylden” – den hylde marmeladeglas og syltede agurker havner på, hvor de bliver smidt ubrugte ud tre måneder senere. De 70 deltagere vendte, hvordan vi undgår hospicehylder og UFO’er. Hovedformålet var sammen med de unge at finde 10 gode bud på, hvad vi som enkeltindivider kan gøre for at undgå madspild.

Fremtidens produktion

Eleverne lod rygtet om Landbrug & Fødevarers gode stand flyde ud på pladsen.

»Sidst på dagen kom der rigtig mange lærere på besøg, fordi de fra deres elever hørte, at der var både fakta og god debat at hente i vores telt. Meget mere kan vi jo ikke forlange.«

Lisbeth Olsgaard fortsætter:

»Værdien ved at være på Ungdommens Folkemøde er klar og voksende. Folkemødet er ved at finde sine fødder, og vi kan se på fremmødet af toppolitikere, at mødet prioriteres mere og mere.«

På førstedagen mødtes alle ungdomspartiernes formænd med L&F-direktør Anne Lawaetz Arhnung, som fortalte om landbrugets arbejde med visionen om et klimaneutralt fødevareerhverv i 2050.

L&F-direktøren var begejstret for at tilbringe torsdagen på Ungdommens Folkemøde.

»Vi fortæller de unge om vores visioner og vores faglige tiltag inden for bæredygtighed og klima. Det er de unge, der bestemmer, hvad vi skal producere i fremtiden. Så det er en rigtig vigtig gruppe at tale med,« siger hun.

Ungdommens Folkemøde fandt sted i Valbyparken i København. Formålet med festivalen er at få unge til at engagere sig og lære dem om demokratiets spilleregler og samfundet.

Faktaboks

Ungdommens folkemøde:

  1. Ungdommen: For fjerde år i træk var Landbrug & Fødevarer med på Ungdommens Folkemøde. Cirka 100 organisationer og virksomheder deltog, blandt dem Bayer, DBU, DI, Folkekirken og politiet. 
  2. Dialog: Over to dage er L&F’s og Seges’ eksperter og fagfolk i dialog med gæsterne. 
  3. Svær målgruppe: Ungdommens Folkemøde byder på en særlig målgruppe, som L&F sjældent møder i øjenhøjde: Nemlig morgendagens forbrugere og beslutningstagere i form af unge og studerende.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle