Landmænd trækker kunder til butikken

Rema 1000 dyrker et tæt partnerskab med udvalgte landmænd. Det er godt for profileringen, men salget og indtjeningen ligger på konventionelle fødevarer.

Ud over at være en af de mest ekspansive discountkæder, der tilsyneladende åbner nye butikker, så snart der er en matrikel ledig, er Rema 1000 også kendt for samarbejdet og medejerskabet af det økologiske landbrug Gram Slot. På det seneste har mælk, havregryn og kartofler fra Gram Slot fået følgeskab af økologiske æg fra det sjællandske gods Vallø Slot og konventionelle frilandsgrise fra ægteparret Lene Conradsen og Peter Bruun. Alt sammen brandes og sælges med leverandørernes navne.

»I Rema vil vi meget gerne være med til at fortælle historien om, hvor varerne kommer fra, og hvordan de er produceret. Det er det, forbrugerne i højere og højere grad efterspørger«, forklarer indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen, Rema 1000.

Helst danske varer

I discountkæden arbejder man efter det koncept, at så mange varer som muligt skal være danske og helst økologiske.

»Vi vil gerne profilere os på økologi og at man kan få specialprodukter, selv om Rema 1000 er en discountbutik. Så når der står Gram, Vallø eller Peter & Lene på varerne, er det med til at trække folk i butikken. Det er også med til at lære forbrugerne, at der er mennesker og et stort arbejde bag det, som vi sælger«.

Kigger man ind i kølemontren i en Rema-butik, står der Vallø æg i en karakteristisk gul bakke side om side med økologiske æg med det velkendte ø-mærke på den øverste hylde. Nedenunder hober bakkerne med konventionelle skrabeæg sig op.

»Det er godt for kunderne, at vi har dækket mulighederne af. Kunderne skal have nogle alternativer at vælge imellem, men det er ingen hemmelighed, at den største del af salget ligger på konventionelle varer. Til jul er det da for eksempel almindelige flæskestege og Arla-sødmælk, der topper«, siger Anders René Jensen.

Mindst avance

»Vores volumen ligger på de konventionelle fødevarer, og det er da også dem, som vi tjener de fleste penge på«.

»Økologi står for 11-12 pct. af omsætningen, og konceptvarer som Friland-gris, Vallø-æg og Gram-mælk er nicher. Det fylder ikke meget i vores totale salg. Men de er en del af det, som vi brander os på, og det, som differentierer os fra andre kæder med - og som vi arbejder på at sælge mere af«.

»Vores fortjeneste er ofte mindre på specialprodukter. Prisen på konventionelle varer skal trække kunder ind, så de er i virkeligheden også ofte for billige. Hvis vi sætter prisen på specialprodukter og økologiske varer til det, den burde være, bliver prisspændet for stort. Derfor ender vi på den samme indtjening. Kunderne er rimelig kritiske og vil ikke betale det dobbelte for Peter og Lenes grise«, siger Anders René Jensen, der savner en enkelt specialleverandør.

»Vi kan ikke have syv forskellige koncept-koteletter. Der er plads til en konventionel, en økologisk og en special i sortimentet. Med flere bliver det svært både at vælge for kunderne og svært at styre for butikkerne, og så bliver det bare nedskrivninger. Men oksekød har vi ingen aftale på. Det får vi fra Sydamerika«.

Faktaboks

Tre koncepter:

  • Rema 1000 er medejer af Gram Slot, har et partnerskab med Vallø Slot og køber frilandssvinekød fra Lene Conradsen og Peter Bruun fra Give.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle