Landmand ville gerne have betalt til bedre vej

Veje og cykelstier må dog ikke blive afgørende for at få tilladelse til at udvide sin produktion, mener Jørn Kjær Madsen.

Egentlig ville landmand Jørn Kjær Madsen gerne have skæppet i kassen og dermed sikret sig en bredere og mere trafiksikker vej nær en af de ejendomme, han driver.

»Jeg har en ejendom, hvor vejen er meget smal, og hvor det af hensyn til trafiksikkerheden kunne være godt at få udvidet vejen eller lavet en svingbane. Men det må jeg ikke bidrage til, så vidt jeg har forstået reglerne«, siger Jørn Kjær Madsen og tilføjer:

»Der kan sagtens være tilfælde, hvor man som landmand kan se det som en fordel, at vejen bliver lidt bredere, eller der kommer et helleanlæg«.

Udtalelsen kommer i kølvandet på et forslag fra Venstre-borgmester i Esbjerg Kommune, hvor Jørn Kjær Madsen driver Danmarks største mælkeproduktion Rønhave.

Borgmesteren mener nemlig, at landmænd skal kunne betale en del af regningen, hvis der skal laves nye veje, cykelstier og trafikregulering i forbindelse med udvidelser af landbrug.

Ny vej eller ej

Det er Jørn Kjær Madsen ikke fuldstændig afvisende over for.

Han understreger dog, at medfinansiering af nye veje og cykelstier ikke må være afgørende for, om landmanden kan få sin miljøgodkendelse til at udvide.

Kjær Madsen fik i februar tilladelse til at udvide en ejendom, så den kan huse 1.000 ekstra køer.

Her ville borgmesteren gerne have anlagt en ny vej for at skåne den nærliggende landsby for ekstra trafik og have delt regningen med landmanden, men det tillader loven ikke.

»Det kunne være fint, hvis man kunne indgå sådan en dialog, når man først har fået miljøtilladelsen«, siger Jørn Kjær Madsen.

Kommunens opgave

Når kommunerne i dag skal give tilladelse til en udvidelse af et landbrug, skal det vurderes på en lang række parametre - men ikke på, om landmanden vil anlægge en ny vej, og sådan bør det forblive, mener Jørn Kjær Madsen.

»Jeg ville være meget ked af, hvis man søger en miljøgodkendelse, at den så afhænger af, om man vil putte penge i en vej eller cykelsti. Jeg kunne godt frygte, at kommunerne vil bruge det som et pressionsmiddel, hvis de har nogle veje, der trænger til en opgradering«, siger landmanden, der ligeledes nødig vil have, at hans sag skal danne ny præcedens:

»Vi betaler jo ejendomsskat, og så er det kommunens opgave at opretholde infrastrukturen«.

Faktaboks

Sagen kort:

  • Borgmester i Esbjerg Jesper Frost Rasmussen (V) vil gerne have mulighed for i lovgivningen, at landbrug kan betale en del af regningen for nye veje, cykelstier og trafikregulering ved udvidelsen af store landbrug.
  • Ordfører og medlem af Folketinget Erling Bonnesen (V) afviser, at det er Venstres officielle politik.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle