Lukrativt Lurpak-salg boomer i krise

Arla er vant til høje vækstrater på det lukrative Lurpak. Men de seneste seks måneder slår alle rekorder.

Salget af det kendte, danske smørbrand voksede helt ekstraordinært meget som følge af coronapandemien i årets første seks måneder.

»Vi har haft mere end 10 procent vækst i første halvdel af i år. Det er en meget høj vækst«, fortæller Hanne Søndergaard, direktør med ansvar for Lurpak i Arla Foods.

»Væksten er drevet af den adfærd, vi har haft som forbrugere. Flere, især i England, har smurt deres sandwiches hjemme, og de har også bagt meget mere«, forklarer hun.

Usædvanlig vækst

Lurpak er vant til at vokse årligt med pæne cifre - senest i 2019 med 4,3 procent mod 2,7 procent i 2018.

Det er en vækst, som Arla-cheferne ofte fremhæver som flot for et så stort brand, men altså intet i forhold til årets syvmileskridt.

Sidste år betød det, at Lurpak-produktionen nåede over 100.000 ton herhjemme.

Dette kommer dog langt fra til at række i år, selv om Hanne Søndergaard ikke tør love, at vækstraterne holder ved resten af 2020.

»Det er virkelig svært at sige, hvor vi vil ende for hele 2020 på grund af den situation, der er med corona. Vi følger det tæt lige nu«, siger hun.

»Men givet, at vi landede på 100.000 ton sidste år, og vi har haft mere end 10 procent vækst, så vil vi nok lande et sted mellem 105 og 115.000 ton«, spår hun.

En god forretning

Lurpak-brandet er ejet af Arla, men alle danske mejerier kan producere Lurpak og få Arla til at afsætte det. Dette gør Thise, Bornholms Mejeri og Nørup Mejeri.

I 2019 var acontoprisen på 41 kroner pr. kilo plus en efterbetaling på 75 øre.

Samarbejdet Andelssmør Amba, der håndterer mejeriernes produktion og afsætning af Lurpak, bemærker i regnskabet for 2019, at »de internationale noteringer på smør hele året har ligget på et niveau markant lavere end Andelssmørs acontopris«.

På Bornholm laver mejeriet 600-700 ton Lurpak.

»Det er vigtigt for os. Det sikrer en høj fedtpris på vores smør. Det betyder noget for afregningen til andelshaverne«, understreger direktør Per Olesen.

På Thise lyder produktionen på omkring 1000 ton.

»Det er en rigtig god pris at få for vores overskudsfløde. Vi laver det, vi kan, af vores konventionelle fløde, for det er en god forretning«, slår mejerichef Poul Pedersen fra Thise fast.

Faktaboks

Lurpak

  • Al Lurpak-smør skal være baseret på dansk fløde.
  • Årlig produktion steg til over 100.000 ton Lurpak i 2019.
  • Af dette var 24.434 ton traditionel pakkesmør til eksport.
  • Eksportsalget af Lurpak blandingsprodukter var derimod dobbelt så stort, nemlig 64.434 ton.
  • Arla melder om en brandomsætning fra Lurpak på knap 4,4 mia. kroner i 2019. Året før var den på 4,2 mia. kroner.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle