Måske vender udviklingen om nogle år

Onlinesalg kan måske give en genoprejsning af torvesalget, mener fremtidsforsker.

Det er forskelligt fra landsdel til landsdel, siger fremtidsforsker Martin Kruse.

»På Østerbro i København er man blevet kendt for at efterspørge mere oplevelsesbaserede og højpris produkter, hvor der er godt salg i produkter som speltmel. Det er en oplevelsesøkonomi, der fungerer rimeligt godt i de større byer. Men i de mindre områder ser vi et noget andet udvalg i butikkerne. Der bliver ikke solgt så meget økologi for eksempel. Når priserne er vigtige, så bliver det svært at konkurrere som torvehandler«, siger Martin Kruse:

»Vi har tidligere set, at når bagerne slider, og de lukker ned en efter en, fordi de ikke kan konkurrere med dagligvarekæderne, så kommer der en genoplivning, og pludselig kan en bager som Emmerys få et kæmpe marked. Når flere og flere butikker lukker ned, fordi mere handel bevæger sig online, vil man måske se samme tendens, at de torvehandlere, der i dag har det svært, får en genoplivning. Men det er ikke lige om hjørnet«.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle