Mælkeproducent: Tre hjerter på mælken er stærkt signal til kunder

Ni af 10 leverandører til de økologiske mejerier Naturmælk og Øllingegård leverer nu mælk, der lever op til den højeste grad af dyrevelfærd som defineret i det statslige dyrevelfærdsmærke.

’Økomælk med noget på hjerte’, lyder slagordene fra de økologiske mejerier Naturmælk i Sønderjylland og Øllingegård i Nordsjælland.

For et par uger siden satte mejerierne tre dyrevelfærdshjerter på kartonerne. På skummet, mini, let og sød.

Sloganet lyver ikke: Ni af 10 af de økologiske mælkeproducenter, der leverer mælk til Naturmælk og Øllingegård, lever nu op til det højeste niveau på tre hjerter i det statslige dyrevelfærdsmærke.

Det konstaterede bestyrelsen for de to mejerier, der fusionerede i 2017, ved et statusmøde i denne uge.

»Det er fedt, at vores leverandører bakker så kraftigt op. Det viser en optagethed af at ville gøre tingene bedre«, siger mælkeproducent og formand for Naturmælk Jens Krogh, let forpustet efter at have hentet en flok udbryder-kalve hjem fra en nabo.

»De tre hjerter er en kærkommen mulighed for at signalere til vores kunder, at her er der nogen, som arbejder intenst med dyrevelfærden. Der ligger noget power i, at det er et fælles nationalt mærke«.

Tre lag dyrevelfærd

De tre hjerter fra det statslige dyrevelfærdsmærke garanterer bl.a., at malkekøerne har ekstra meget plads i stalden, der skal være mere mælkefodring af kalvene, de ikke må gå alene efter en uge, og både køer og kalve er på græs om sommeren, ligesom og ko og kalv får mindst 24 timer sammen.

De fleste krav opfylder Naturmælks leverandører som økologer. Desuden har Naturmælk og Øllingegård i en årrække været tilsluttet dyrevelfærdsmærket fra Dyrenes Beskyttelse: ’Anbefalet af Dyrenes beskyttelse’. Hvorfor så egentlig lægge endnu et lag mærkning på?

I følge Jens Krogh handler det om at give et enkelt og klart signal, som forbrugerne kan agere efter.

»Med den kraft, der ligger i et statsgaranteret dyrevelfærdsmærke, er det naturligt, vi også bruger den del - det er et andet og smallere segment, der ved, hvad mærkningsordningen fra Dyrenes Beskyttelse dækker over«. Jens Krogh tilføjer, at det i øvrigt ikke er alle leverandører, der er kommet let til de tre hjerter:

»Det, der har udfordret vores leverandører mest, er plads i stalden - nogle har reduceret antallet af køer, andre har lavet et udeareal, og en tredje gruppe har fundet tomme hjørner i staldene«.

Skal ses på prisen

Jens Krogh og Naturmælk har en klar forventning om, at de tre nye hjerter på mælkekartonerne skal omsættes til højere priser.

»Vi har allerede hævet afregningen en lille smule, og hvis markedet honorerer det, er der mere på vej«.

Detailleddet har fået et krav, »og rejsen er forhåbentlig ikke slut«, siger Jens Krogh.

»Vi er nødt til at have en alliance med forbrugerne om betaling for ekstra høj dyrevelfærd, og det tænker jeg, der er plads til. Man kan jo prøve at regne på, hvor meget det betyder på årsplan, om en liter mælk koster en krone mere pr. liter. Det er nok ikke det, der vælger madbudgetterne«.

Kun to hjerter til bøffen

De tre hjerter på mælken fra Naturmælk og Øllingegård kan ikke anvendes på de hakkebøffer, som malkekøerne måtte lægge krop til.

De får kun to hjerter. Det handler om det uopslidelige tema i økologisk kvægbrug: Ko og kalv, og hvor meget tid de har sammen.

»De skal gå sammen i tre måneder for at få det tredje hjerte. De færreste har i dag staldsystemer, der egner sig, og det kræver meget stor opmærksomhed. Men det er klart, det skal tænkes ind som en mulighed, hvis man skal i gang med nybyggeri«, siger Jens Krogh. Han tror, at ko-kalv temaet vil vokse som økologisk fokusområde i de kommende år.

»Det ser i alt fald godt ud, når man besøger kolleger, der praktiserer ko-kalv samvær, - det må jeg sige«,

Med tre statslige dyrevelfærdshjerter kan Naturmælks og Øllingegårds mælkeleverandører ikke komme højere op. Kan mælkeproducenterne så hvile på laurbærrene nu og fremover?

»Nej«, mener Jens Krogh. »Jeg tror ikke, der kommer flere hjerter lige med det første. men jeg håber, vi får et mere bredt bæredygtighedsmærke på et tidspunkt. Hvor man har tænkt på tværs, og hvor alle parametrene er med: Dyrevelfærd, klima, biodiversitet, miljø. Det tror jeg, bliver det næste, vi kigger ind i«.

Faktaboks

Kroghsminde

  • Jens Krogh er 7. generation på Kroghsminde ved Ølgod. 
  • På gården: tre medarbejdere, 150 køer, kalve, kvier og stude, vindmølle, biogasanlæg, skovgrise, 380 ha i omdrift, 125 ha i Varde Ådal
  • Gården er omlagt 1995. Jens Krogh er fmd. for Naturmælk siden 2019. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle