Mere end fire ud af fem danskere er positive eller neutrale over for landbruget

Flertallet er positive. Færre er neutrale. Langt færre er negative over for dansk landbrug.

Siden januar 2011 har Landbrug & Fødevarer flere gange om året målt befolkningens holdning til fødevaresektoren i almindelighed og landbruget i særdeleshed.

I januar 2011 havde 15 pct. af danskerne en negativ holdning til landbruget. I september 2016 var tallet faldet til 9 pct. I december 2019 var der ny bundrekord – kun 6 pct. af danskerne var direkte negative over for landbruget. Det er nær en halvering af modstandere på et årti.

»Blandt grundene er vores åbenhed og lyst til altid at invitere danskerne inden for og tage dialogen. Det gælder alt fra Skoletjenesten over Åbent Landbrug til vores imagekampagne. Og det er den eneste vej frem. Jeg anser det ikke for muligt at have en stor landbrugsproduktion og være i konflikt med samfundet på samme tid«, siger adm. direktør for L&F Anne Lawaetz Arhnung.

Ifølge analysen er antallet af danskere med positiv holdning til landbruget gået fra 41 pct. i januar 2011 til 53 pct. i december 2019. Neutrale er gået fra 41 pct. til 32 pct. i samme periode.

Øget slagkraft

L&Fs omdømmekampagne er en stor del af forklaringen. Den rækker helt tilbage til organisationens fødsel i 2009.

L&F identificerede dengang erhvervets omdømme som et af de væsentligste problemer. Efter mange års udfordringer og kritik var opbakningen fra befolkningen vaklende. Konsekvensen var dalende interesse fra Christiansborg og forringede rammevilkår Landbrug & Fødevarer indledte derfor sin omdømmeindsats i 2011. Baggrunden for den indsats var en analyse af, at fødevareerhvervet havde behov for at italesætte sig som en del af det omgivende samfund på en positiv og bidragende måde for at opretholde retten til at producere.

Siden dengang er mange imagefrø blevet sået. ’Noget at leve af – noget at leve for’ og senest i 2019 ’Noget af det bedste i verden’ er blandt de seneste, stolte skud. Flere priser og udmærkelser er resultatet – men det vigtigste resultat overhovedet er det forbedrede image, der giver L&F og fødevareklyngen stærkere slagkraft over for politikere og samfund og øget opbakning hos forbrugerne. Der er opstået en stemning hos danskerne af et erhverv, der fornyer sig selv.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle