Mere oksekød og flere tarme

Oksekød skal fylde mere i Danish Crown. Men ifølge Jais Valeur giver det ikke mening at love kvæg-leverandørerne 60 øre mere, som man gør på svin.

I dag fylder Danish Crown Beef 10 procent af hele koncernens omsætning.

Det skal i de kommende år vokse til 15 procent.

For dansk oksekød er faktisk en succeshistorie, som slagteriboss Jais Valeur gerne ser udbredt på hele slagteriområdet.

»Vi har en rigtig god efterspørgsel på dansk oksekød, og i dag regnes det for noget af det bedste på det danske marked. Sådan var det ikke for 5-10 år siden. Det vil vi gerne have mere af,« siger han.

Derfor skal der tiltrækkes 10 procent flere kreaturer de kommende år, sådan at der køres 330.000 dyr til Holsted årligt i 2021. Det svarer til, at Danish Crown vil øge sin markedsandel fra 65 til 70 procent.

Ambitionen skal dog ikke gennemføres ved at love kreatur-andelshaverne 60 øre ekstra, ligesom det er sket med svineandelshaverne.

»Vi sætter ikke det samme mål på oksekød. Det er svært at lave et benchmark på oksekød, for det er mere et dansk marked, vi opererer i,« forklarer Jais Valeur.

Han fortæller, at man dog næppe øger sin markedsandel uden at tilbyde bedre vilkår end konkurrenterne.

Tarme er guldgrube

Et af de steder, hvor der derudover skal investeres, er i tarmselskabet DAT-Schaub.

Her ligger der nemlig guld gemt, mener Jais Valeur, der vil sætte ekstra fart i at bringe det, der tidligere var restprodukter, ud på markedet som nye varer.

Han ser ydermere ekstra muligheder i selskabet, fordi man i foråret købte Tican ud efter Tönnies’ overtagelse. Det betyder, at man i højere grad kan bringe datterselskabet tæt på den øvrige forretning.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle