Mink, milliarder og dyrevelfærd

Vandt minkavlerne? Og kan resten af landbruget lære noget af dem?

Dramatikken startede i sidste uge, da Kopenhagen Fur gik i vel noget nær samtlige danske aviser med en stærkt provokerende annonce. Annoncen viste præcis det billede, minkavlernes værste kritikere normalt går ud med, nemlig mink med bidskader, endda under overskriften: "Her er vores svaghed". I teksten fortælles, at en procent af minkene må aflives på grund af skader, men også at dette tal er lavere end noget andet sted. Minkavlerne beklager skaderne, "ikke mindst fordi vi faktisk holder af de dyr, vi arbejder med hver dag" - men med den ærlige tilføjelse, at bidskader og aflivninger også er dårligt for forretningen.

Dyrenes Beskyttelse gik til modangreb med lige så store annoncer. Det var heldigt for minkavlerne, fordi annonce-krigen gav minkavlernes formand, Tage Pedersen, taletid på flere tv-stationer og yderligere øgede den politiske fokus. Det står enhver frit for at vurdere, hvem der vandt tv-duellerne, men når organisationens kommunikationschef dagen efter på landbrugsavisen.dk kunne melde, at "vi har sagt ja-tak til invitationen til dialog, så helt galt står det heller ikke til", ja, så har minkavlerne vel egentlig fået det, de ville.

Kampagnen og debatten var utvivlsomt bevidst lagt lige før årets auktion, der endnu en gang gav rekordstor indtjening. Vi har altså en sektor, der både tager en ekstrem direkte debat om dyrevelfærd og samtidig tør være stolte af at tjene ganske mange penge. Det er faktisk meget begavet gjort. Så, jo, minkavlerne og deres organisation er stærkere i dag end for to uger siden. Og, jo, det kan andre lære af.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle