Muren faldt midt i det hele

Hvis du skal møde en rigtig dansk messe-veteran, skal du gå forbi Per Møller.

Hvilken oplevelse fra Agritechnica husker du bedst?

»11. november 1989. Muren faldt. Nogle år forinden var der rigtig mange mennesker fra Tyskland, der var begyndt at rejse ind og se på landbrug. Mange af de østtyske maskinfabrikker havde noget godt grej, men de kunne ikke forsyne markedet. Det var voldsomt underforsynet. Både på den vesttyske side og fra det vestlige Polen var der mange familiebånd ind i DDR. Alle de følelser der var i det, og så står vi der, og pludselig er det slut. Det sprang i luften«.

Hvorfor tager du af sted igen i år?

»Jeg har startet en ny virksomhed op sidste år. Messen er det stærkeste springbræt til at etablere nye og pleje gammelkendte kontakter. Min erfaring er, at det er et outstanding sted at være. Der er en meget stor tysk maskinproduktion, og messen er dermed også et stort vindue for tysk industri, og så er det rigtig begavet, at de også bruger den til at møde en masse kontakter«.

Hvordan forbereder man sig?

»Man møder ikke bare folk dernede. Det er kæmpe stort, så det kræver også, at man selv gør en masse forinden. For 30 år siden eksisterede sociale medier ikke, og man sendte breve rundt og ledte i UMs mulige kontakter og forsøgte at gøre folk opmærksom på ens eksistens. I dag spiller sociale medier en stor rolle i forberedelsen til messen, og derudover skal alt det praktiske bare spille. Man skal ikke stå dér og mangle noget på standen, mad eller i garderoben«.

Hvor meget betyder messen for dig som virksomhed?

»Alle sejl er sat til. Det er ligesom eksamen. Det er den udadvendte del af vores arbejde. Jeg producerer i princippet ikke andet end viden i min virksomhed. Men jeg har mange virksomheder bag mig, hvor jeg hjælper dem til markedet. Inden Agritechnica er det vigtigt at afstemme med dem, hvor meget de f.eks. kan levere og have forståelse for deres prisstrukturer m.m.«.

Hvad er vigtigt, når man så står der?

»Du skal være imødekommende og have tid til folk. Du er meget alert. Det koster 2.380 kr./time på de 15 kvm for tre mand. Hvis du ser den på den økonomiske vinkel, er der en omkostning, hvor man skal have noget for det. Det gør også, at det er med at registrere, hvad der foregår. Hvem talte du med? Har man byttet visitkort? Har man lavet en aftale efter messen? Du skal også lynhurtigt scanne, om du står med en potentiel kunde, og hvis ikke, så være god til høfligt at få lukket samtalen. Den kontakt kan være né, som du kan møde fem år senere et andet sted. Jeg ser mange sidde og snorksove. Ingen kommer over til nogen, som ikke står og er veloplagte«.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle