Omsætningen falder i Sverige

Konkurrenter har større succes med private label end Arla.

Arla Foods måtte indkassere et fald på 4,8 procent i omsætningen på det svenske forbrugermarked for første halvår.

Årsagen til faldet til 5,8 mia. kr. i omsætning er, at de svenske forbrugere fortsætter med at vælge private label i kølediskene.

»Vi har ikke haft den samme vækst i private label-segmentet, som andre mejerier har haft. Der er andre mejerier, som er kommet hurtigere frem på den galej,« forklarer Peder Tuborgh.

Han afviser, at den svenske forretning er i problemer.

»Vores varemærker kører rigtig fint, og indtjeningsmæssigt er der ingen fingre at sætte på Sverige overhovedet. Det er ikke noget, der bekymrer mig lige nu, men det er selvfølgelig noget, vi skal have godt fat om gående fremefter,« siger han.

Den svenske forretning fylder 16 procent af Arlas omsætning og er dermed et procentpoint større end den tyske.

Det finske problembarn

I 2012 havde Arla Foods underskud i den finske forretning. Men her har tallene rettet sig markant, efter at konkurrenten Valio, der er den dominerende spiller på det finske marked, kom i hænderne på konkurrencemyndighederne.

Ud over en bøde på 70 mio. euro for ulovlig konkurrence har Valio fået pålæg om at hæve sine engrospriser med 30 procent. Sagen er endnu ikke afsluttet hos domstolene, men effekten kan mærkes.

»Det ser ud til, at vi er på vej ind i en mere normal gænge, og jeg er meget imponeret af den indsats, vore finske medarbejdere har gjort,« fortæller Peder Tuborgh.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle