Opkøbsbølgen ruller i Danish Crowns tarmvirksomhed: Har hundredevis af millioner i ryggen

Dat-Schaub har næsten frie tøjler til at købe op, og inden for det kommende år vil 2-3 nye selskaber blive føjet til porteføljen.

Tarmvirksomheden er et yndet navn for Danish Crowns datterselskab Dat-Schaub, der håndterer grisens indre dele og skiber dem ud til alle verdens hjørner.

Det er en særdeles lukrativ forretning, som er vokset år for år, og nu skal kurven for alvor have et nøk opad.

»Den største drivkraft for mig er lige nu, at vi virkelig skal vokse, og jeg så gerne, at vi fordoblede forretningen inden for naturtarme inden 2021«, siger Jan Roelsgaard, adm. direktør i Dat-Schaub.

Flere hundrede millioner

For nylig solgte Dat-Schaub et datterselskab til den norske koncern Orkla, og selvom prismærket holdes hemmeligt, er det sikkert og vist, at der står »opkøb« skrevet med store bogstaver hen over gevinsten.

»Beløbet fra salget er ikke ubetydeligt, men det er ikke nok til den vækstambition, vi har. Danish Crowns 4WD-strategi har defineret, at vi skal vokse, og derfor har vi også en seriøs finansiel styrke i baghånden til at opnå det«, siger Jan Roelsgaard og uddyber, at der kan sættes en opkøbsmærkat på potentielt flere hundrede millioner kr.

»Der er ikke rigtig noget maksimum, nok snarere et minimum, men som udgangspunkt har vi et trecifret millionbeløb til rådighed. Men hvis jeg pludselig står med det helt rigtige selskab, så er grænserne naturligvis også til forhandling. Og jeg skulle da være en sand idiot, hvis ikke jeg forsøgte at gøre brug af den mulighed«, siger Jan Roelsgaard og fortæller, at der allerede er udsigt til at føje et par selskaber til porteføljen.

»Lige nu har vi 6-7 projekter i gang, og inden for det næste år er der formentlig 2-3, der lykkes. Lige nu et det et spørgsmål om, hvor mange vi kan håndtere ad gangen«.

Kigger på hele verden

Han er dog påpasselig med at pege på, hvor i verden Dat-Schaubs opkøbsdarlings er.

»Vi har nogle sorte pletter rundt omkring, men vi har ikke et hjemmemarked, og derfor kan vi købe overalt i verden. Vi har bare et krav om, at det skal være veldrevne selskaber, som er i top-2 inden for deres felt, og som samtidig har en ordentlig ledelse, der vil føre det videre«, siger han.

I de seneste 15 år har Dat-Schaub vokset sig stor og stærk gennem opkøb, og siden 2002 er der kommet ni selskaber under koncernens vinger.

Men derfor er det også vigtigt for Jan Roelsgaard at understrege, at prisen er rigtig, når den store pengepung kommer op af lommen.

»Vi skal forvalte ejernes penge på en ordentlig måde, og derfor kan du være helt sikker på, at vi aldrig har og heller ikke kommer til at købe noget for dyrt. Derfor har vi heller aldrig fået nej til at foretage akkvisitioner«, siger Jan Roelsgaard.

Ny rekord på bundlinjen

Det er relativt svært at skabe naturlig vækst i markedet, eftersom Dat-Schaub og andre tarmaktører kører med 3-5 års kontrakter på råvarer, og derfor er det naturlige skridt at købe sig til en større top- og bundlinje.

»Man skal have råvarer for at kunne vokse organisk, og vi er på et meget fragmenteret verdensmarked. Vi er to-tre virksomheder, der er de største i verden, men vi sidder hver især med under 10 pct. af markedet. Så der er nok at gå efter - og det skal vi i den grad«, siger Jan Roolsgaard og løfter sløret for, at han nu drejer på væksthåndtagene i en yderst profitabel forretning.

På svinekongressen i sidste måned nævnte adm. direktør Jais Valeur, at det var gået »fantastisk« i Schaub i det forgangne år, men det er efter sigende i underkanten.

»Lad mig bare sige det sådan, at Jais i høj grad underdriver, når han siger, at det går fantastisk. I år kommer vi ud med det absolut bedste resultat i selskabets 125-årige historie«, griner Jan Roelsgaard.

Dat-Schaub kommer ikke med et koncernregnskab for de globale aktiviteter, men sidste år gav alene den danske forretning et overskud efter skat på 152,5 mio. kr.

Faktaboks

Dat-Schaub

  • Dat-Schaub har til huse i Kødbyen i København og produktion i bl.a. Ringsted. 
  • Behandler 72 mio. tarmsæt på verdensplan og sælger til hele verdensmarkedet.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle