Optum på 300 heste: Kraftig som en Magnum - fylder som en Puma

Med Optum vil Case IH tage kampen op på markedet for stærke men kompakte traktorer, der både klarer sig godt i marken og på vejen.

Så er den her. Case IH’s længe rygtede traktor-serie. Navnet er Optum, og serien, der består af to modeller, kiler sig ind mellem den store Magnum- og den lidt mindre Puma-serie. Det gør den både effektmæssigt og konstruktionsmæssigt.

I størrelse minder Optum mest om Puma-serien, men ydelsen på henholdsvis 271 og 300 heste (nom. eff.) vidner om en stærkere traktor, der netop af den grund også har flere dele fra den større Magnum - eksempelvis forakslen.

»Vi har set en øget efterspørgsel i EU på traktorer i 250-300 HK-segmentet. Samtidig ønsker flere og flere en højere ydelse i forhold til vægten, så man har en stærk og lettere transport-traktor, der også kan klare masser af opgaver i marken,« fortæller Dan Stuart, marketingansvarlig for Magnum-, Puma- og nu Optum-serien hos Case IH.

Kun som trinløs

Optum 270 CVX og Optum 300 CVX fås, som navnet angiver, kun i udgaver med trinløs transmission. Transmissionen er en forstærket udgave af modellen på de store Puma-traktorer og har fire gearområder, som det er tilfældet på de store Puma-modeller og Magnum-serien. Hele konstruktionen af traktoren er nyudviklet, og drivlinjen består også af nye dele i kombination med lånte elementer fra Puma og Magnum.

Designmæssigt skiller Optum sig også ud i form af det mere aggressive look på forenden af motorhjelmen, LED-lys som standard og en række andre features. Alt sammen ting der ifølge Case IH kommer til at præge fremtidige traktormodeller fra koncernen.

Motormæssigt kommer de op til 313 maksimale heste fra en NEF 6,7 liters FPT-motor. Den kender vi også fra Puma-serien, men i Optum er der sket ændringer - blandt andet på cylinderhovederne for at klare et højere indsprøjtningstryk.

Traditionel Case IH-betjening

Kabinen er et af de få steder, hvor Optum ikke ser anderledes ud, end hvad vi er vant til. MultiController-armlænet går igen, og det samme gør terminal og den generelle indretning. Eneste ændring er en manuelt aktiverbar parkeringsbremse, som sidder i armlænskonsollet.

Til gengæld kan du som chauffør nu vælge mellem to hastigheder på front-pto’en: 1.000 og 1.000E. Det er første gang, Case IH tilbyder dette. På den måde kan du for eksempel skårlægge med et butterflysæt med nedsatte motoromdrejninger.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle