Rustfri gyllevogn med stor nyttelast og lang levetid

Rustfri Kimadan-gyllevogn kan leveres med en nyudviklet fuldhydraulisk undervogn, der er med både højde- og sideværts justering.

"Rustfrit stål er både stærkere og lettere, så gyllevognens nyttelast kan øges.

Det har også stor betydning, at rustfrit stål har en hård og glat overflade, der ikke skal overfladebehandles, galvaniseres eller lakeres. Det kompenserer for, at rustfrit stål er et dyrt materiale," siger adm. direktør Morten Toft, Thyregod A/S, der udvikler og fabrikerer Kimadan-gyllevogne.

"Det er efterhånden en selvfølge, at tanke og beholdere til lastvogne med samme argumenter fremstilles af rustfrit stål," tilføjer han.

"En traditionel tank af sortstål, der indvendig er behandlet med bitumen eller tilsvarende, har en kort levetid sammenlignet med en tank af rustfrit stål. Erfaringerne viser, at den indvendige overfladebehandling i mange tilfælde er nedbrudt allerede efter fire-fem år.

Hvis der er sand i gyllen, slider det voldsomt på den indvendige beskyttelse. Det er også en tungtvejende årsag til, at vi har valgt rustfrit stål," siger Morten Toft.

Han forudser, at brugtprisen på en rustfri gyllevogn bliver meget højere, ligesom der også vil være alternative anvendelsesmuligheder, når materialet er rustfrit stål.

"Det er ikke særlig acceptabelt at køre på landevejene med en tilsvinet gyllevogn. Det kan undgås, når materialet er rustfrit stål, der er nemt at holde rent. Det rengøringsvenlige er et af argumenterne for, at fødevarevirksomheder altid anvender tanke og materiel af rustfrit stål."

Forbedret undervogn

Også undervognen er en nyhed, idet alle hjul er styrbare. Det hydrauliske ophæng er konstrueret, så højden kan reguleres.

De nye hjulophæng er udformet, så gyllevognen også kan nivelleres sideværts. Det betyder, at man kan køre med vandret placeret fordeler på sidehældninger, hvilket er til fordel for spredenøjagtigheden.

En anden nyhed er, at spredebommens ind- og udfoldning er sekvensstyret, hvilket sparer tid og opmærksomhed. Endvidere er bomophænget designet, så totalbredden er reduceret.

Den nye rustfrie Kimadan-gyllevogn har et tankindhold på 24 m3 og tre aksler.

hoeg@landbrugsavisen.dk

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle