Sådan får du hul igennem til politikerne

Virksomhedsledere kan gå helt forkert til sagen, når de søger indflydelse hos politikerne. Et par simple kneb kan gøre vejen fra virksomhed til politiker mere fremkommelig. L&Fs Henrik Keinicke har en guide til, hvordan du bliver bedre lobbyist.

Har du nogensinde drømt om fem minutter med statsministeren til at forklare, hvordan verden hænger sammen? Eller bare et øjeblik med fødevareministeren for at klage over en ny afgift, der rammer din virksomhed særlig hårdt?

De fleste, der driver virksomhed i fødevarebranchen, kan næppe se sig helt fri fra at have drømt om at have en magthaver på tomandshånd. Men hvis man vil trænge igennem til politikerne, skal man angribe det anderledes, end man måske lige tror. Sådan lyder budskabet fra Henrik Keinicke, leder af politisk afdeling i Landbrug & Fødevarer.

 

Råd 1: Glem bestillingslisten

»Der er ingen politikere, der synes, det er sjovt bare at få en liste med ting, der “skal laves om”, stukket i hånden. Det giver dem ikke lyst til at hjælpe, og de har sikkert glemt den dagen efter,« siger han.

I stedet for at aflevere en lang klagesang, som nogle kan have tendens til, må man gå løsningsorienteret til værks, fortsætter han:

»Man skal sætte virksomhedens problem ind i en politisk kontekst, så det bliver relevant både for medierne at skrive om og for politikerne at tage sig af.«

Det gør man ved at give eksempler fra sin dagligdag, siger Henrik Keinicke.

»Politikerne siger selv, at god lobbyisme for dem er at få gode input fra virkeligheden, som kan gøre deres beslutninger endnu bedre.

I den sammenhæng skal man huske at tale i et sprog, de forstår,« siger han.

Råd 2: Målret dit problem

»Den problemstilling, du vil fremlægge, skal selv din gamle mor kunne forstå, så det nytter ikke, at du taler om N-kvoter og sohold, hvis personen, du taler med, ikke forstår de begreber,« siger Henrik Keinicke, der før har været erhvervspolitisk ansvarlig hos Dansk Metal. I sin karriere derfra har han oplevet andre organisationers mere eller mindre heldige forsøg på at råbe på opmærksomhed.

Til daglig gør han selv brug af sine erfaringer fra arbejdet i det politiske miljø, og selvom det virker fristende først at søge til de øverste instanser, når man har noget på hjerte, opfordrer han til, at man gør lige modsat.

Råd 3: Sats på mellemmænd

»Det handler om at finde de rigtige veje ind til dem, der har indflydelse. Virksomhedsdirektører skal ikke føle sig for fine til at tage kontakt til en central konsulent i en organisation eller et parti. Det er dem, der ved, hvordan man får skub i tingene, fordi de har deres chefers ører,« siger han og tilføjer: »Man får ikke nødvendigvis noget som helst ud af fem minutter med statsministeren, mens man kan få alverden ud af en halv time med de mennesker, hun lytter til.«

 

Råd 4: Lav alliancer

Han opfordrer også til at tænke grundigt over, hvem man samarbejder med.

»Hvis man får fagforeningen med, er det en garanti for, at de også har en interesse i sagen og ikke kun virksomheden. Det er virkelig noget, der bliver lyttet til, når to modparter står sammen i en sag« siger han.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle