Samson satser stort på Agritechnica

Det danske firma er blevet trimmet til i endnu højere grad at sætte kunden i centrum.

Den modulopbyggede SPE/B-spreder og PGV-gyllevognen med vakuumpumpe.

Udvalgte brugere og potentielle kunder i Tyskland har fået invitationer til særpræsentationer på Samsons stand af nyhederne og firmaets øvrige produkter. De ca. 500 invitationer er fulgt op pr. telefon. Samson har ydermere hyret en ekstern projektleder til at stå for hele lanceringen af SPE/B-sprederen og PGV-gyllevognen, nemlig Allan Pedersen, der med firmaet Agricom tilbyder assistance omkring rådgivning og marketing til producenter og distributører i landbrugsmaskinbranchen.

Offensiv satsning

"Det er lidt nyt at prøve det her for vores vedkommende, men vi må erkende, at potentielle kunder i Tyskland og Frankrig ikke har det samme kendskab til os som i Danmark. Vi vil være offensive i stedet for bare at stå på standen og vente på, at de interesserede dukker op. Især for de store kunder, som maskinstationer og maskinfællesskaber, må det være et must at kunne få grundig og målrettet information om vores produkter," forklarer salgsdirektør Martin Schousboe, Samson Agro A/S, om AgriTechnica-satsningen, der er firmaets hidtil største.

Indsatsen på AgriTechnica følges op på en fransk landbrugsmesse i Bretagne i december, og i alt er markedsføringsbudgettet for de to nye Samson-produkter sekscifret.

Færre og større

Samson har på det seneste oprustet i både Frankrig og Tyskland med nye lande- og servicechefer og har nu en stærk salgs- og serviceorganisation på plads på begge markeder.

Samtidig har Samson også været igennem en trimning af virksomheden og forhandlernettet i Danmark som følge af finanskrisen og strukturudviklingen i landbrugssektoren.

"De bliver færre og større i alle led, hvad enten det gælder landbrugene, maskinstationerne, forhandlerne eller maskinproducenterne. Det stiller skærpede krav til os om at kunne levere nøjagtigt det, kunderne efterlyser. Vi skal møde kunderne der, hvor de er, og tilbyde den løsning de efterspørger," siger Martin Schousboe og vedgår, at Samson ikke altid har haft dette stærke kundefokus.

Tættere på kunderne

"Nu rykker vi tættere på vore kunder for endnu bedre at forstå deres udvikling og krav til løsninger. Vi positionerer os stærkere i forhold til de professionelle brugere i storlandbruget, maskinstationerne, maskinsamarbejder og biogasanlæg," understreger han.

Samsons produkter ligger ikke i den billigste ende, men bliver med modulopbygningen af både spredere og gyllevogne mere konkurrencedygtige.

"Vores ambition er ikke at være dyrest, men bedst. Vores priser skal ses i sammenhæng med adgangen til uddannelse af brugerne, dokumentationen på vores udstyr, service og reservedele og adgang til teknisk support døgnet og året rundt. Det er en helt uundværlig del af vores forretningskoncept i forhold til de professionelle brugere, hvor investeringen skal kunne udnyttes maksimalt," understreger Martin Schousboe.

Samson Agro, Hal 17, stand B18

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle