Skæve tomatsorter skal nu under eget mærke

Detailhandlen har forvirret kunderne med et hav af private mærker. Det skal der gøres op med under eget mærke.

Når noget er unikt, skal det også sælges sådan.

Derfor har Alfred Pedersen & Søn netop lanceret mærket Pedersens Udvalgte til salg i bl.a. Dansk Supermarked og en række Menu-butikker.

»Det, vi har kæmpet med, er at fortælle kunden, at her er et produkt, du bare må prøve. Derfor prøver vi nu med vores eget mærke med helt specielle tomatsorter,« siger han.

På jagt efter nye sorter

Sammen med udvalgte medarbejdere tager Mads Pedersen rundt i verden for at finde sorter som ikke er til at opstøve i de danske grøntafdelinger.

»Jeg leder efter unikke tomater, som har noget specielt i forhold til smag eller konsistens, og vi har nu en hel del sorter, som vi er de eneste i Europa, der har,« siger han.

Ikke køn men god

Lige nu er der to sorter at vælge imellem under det nye navn, og planen er, at der hele tiden skal være minimum tre-fire stykker i serien, som løbende bliver skiftet ud.

»Vi har lige nu en fra Andalusien, der smager hamrende godt, men som ikke har udseendet med sig, hvilket kan gøre, at folk ikke køber den. Derudover har vi fundet en tomat i Belgien, som en gul tomat i stil med blommer, som har en firsk eftersmag af lime. Og hvis vi bare havde de sorter til at ligge som privat label i de store kæder, hvordan fik vi så fortalt kunderne, at den øjensynligt umodne tomat var fantastisk?« spørger han retorisk.

Ikke en ny Chiquita

At det nye mærke kommer nu, skyldes ifølge Mads Pedersen, at markedet er modent.

Han understreger dog, at de nye tomater ikke vil blive væsentligt dyrere end virksomhedens øvrige tomater.

»Det er ikke meningen, at det skal være en ny Chiquita-banan, men det er et produkt, man skal lægge i kurven, når man gerne vil forkæle sig selv,« siger han.

Kærligheden til tomater

Almindeligvis sætter en virksomhed nye produkter i søen for at lave store afkast, men det er ikke tilfældet for lanceringen af Pedersens Udvalgte.

»Nogle gange lykkes det at finde nogle specielle sorter, som bliver en succes, og andre gange lykkes det ikke. Jeg synes bare, det er sjovere end at producere de almindelige runde tomater. De er også en nødvendig vare, men vores hjerte ligger i at producere de her sjove sorter, som har høj kvalitet, og som ikke mange kan producere, simpelthen fordi det er så svært. Det er ikke altid det fornuftige valg rent forretningsmæssigt, men det er det, der driver os. Det er fordelen ved at være familieejet,« griner han.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle