Slagtesvineåret 2020: Panikmarked med ultrahøje noteringer og store udsving
2020 bliver et særdeles godt år for slagtesvineproducenter. Palle Jakobsen fra Agrocom.dk ser 2020 som et topprismarked med store udsving.

I 2020 er det bare med at nyde udsigten til, at noteringen får yderligere fart og kan ramme et uhørt topniveau på 20 kr.

Det vilde scenarie med så høj en notering kommer fra Palle Jakobsen, direktør i Agrocom.dk.

»Der er to muligheder for, hvordan svinenoteringen udvikler sig i 2020. Seges har et bud på et gennemsnit på 12,81 kr. for hele året, men det tror jeg ikke er særligt sandsynligt«, siger han og fortsætter:

»Jeg er lidt tøvende, fordi markeder med toppriser, som vi vil opleve i 2020, er svære at forudsige, da de sjældent er stabile, fordi der er meget på højkant. 2020 kan give voldsomme prisudsving. Det så vi også, da der udbrød mund- og klovsyge for år tilbage. Da udviklede noteringerne sig som spiret på Børsen i København. Der kom en kraftig stigning, og et kraftigt fald. Det er et typisk panikmarked, som jeg kan forestille mig, vi vil se næste år. Kan vi se en notering på 14 kr.? Ja, det kan vi. 18 kr.? Det vil jeg ikke udelukke. 20 kr.? Det lyder vanvittigt, men panikmarkeder er vanvittige«.

Palle Jakobsen, der har mange års erfaring fra grovvarehandel, drager også en parallel fra det forventede meget volatile marked på slagtesvin til kornmarkedet i 2008, der på få uger sprang fra 165 til 300 euro og igen tilbage til 210 euro.

»Panikmarkedet har en relativt kort top, som varer nogle uger«, siger han.

Gode priser i op til 20 måneder

Trods forudsigelser om et marked i 2020 med risiko for store udsving er det dog Palle Jakobsens forventning, at slagtesvinene generelt vil befinde sig på et relativt højt niveau gennem 2020.

»Vi står over for 12-20 måneder med rigtig, rigtig gode priser. Men det næste, man så skal have fat i, er, hvad der så kommer efter det? For uanset om vi snakker kul, råolie eller svinekød, så reagerer producenterne på prisen. På et tidspunkt bliver alle overbeviste om, at vi aldrig får en notering for slagtesvin under 12 kr. igen. Men så begynder vi at grave ud til bunden igen, for producenterne vil lave budgetter, hvor de kan få en fed økonomi. Alle vil have en fed økonomi, og så begynder producenterne at udvide deres produktioner igen«, siger Palle Jakobsen.

Samtidig sender han den første varsel om varigheden af afrikansk svinepest-krisen i Kina, som er katalysatoren for, at svinenoteringerne mange steder i verden er på et højt niveau.

»Det kan godt være, at Kinas svineproduktion er dykket 50 procent, men staldene er altså ikke brændt. Når de får styr på sygdomsudbruddene, kommer de stærkt tilbage, og har vi i mellemtiden fået en øget produktion af svinekød i Europa, vil det ende med en kæmpe overproduktion«, advarer han.

Med tanke på, at der en dag igen vil komme lave svinepriser, slår Palle Jakobsen på tromme for at handle klogt i den kommende tid:

»Svineproducenterne skal glæde sig over, at priserne er gode nu. Alt det guld, de kan smide ned i kassen, skal de samle ind, og så skal de forsøge at gøre sig uafhængige af deres bankgæld«.

Budgetterne på den anden side af 2020/2021 vil han af samme årsag gerne have tager udgangspunkt i en mere normal notering som i 2016/2017, og de skal gerne gå i nul eller give et lille plus.

Faktaboks

Det vil præge 2020

  • Palle Jakobsen peger på få enkeltstående objektive forhold, der spiller ind i hans analyse af udviklingen af slagtesvinepriserne.
  • Første og fremmest forudser han, at 2020 bliver yderst volatilt og kan give priser op til 20 kr. pr. kg. En høj optur kan blive erstattet af en heftig nedtur, men dog med toppe og bunde på relativt høje niveauer.
  • Risici i de kommende år er øget produktion af svinekød i EU og et Kina, der kommer på fode igen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle