Trafikstyrelse arbejder på nye bælteregler

Bæltedrevne maskiner kolliderer med lovgivningen på landevejen. Nye regler kan være på vej, men Trafikstyrelsen vil ikke udtale sig om detaljerne, før et konkret forslag er klar til høring.

Det sidder med alle de gode kort - og det holder dem rigtig tæt til kroppen.

Trafikstyrelsen er det organ, der sidder med fingeren på knappen, og som kan komme med et forslag til at ændre lovgivningen på et efterhånden velkendt område: Bæltedrevne landbrugsmaskiners færdsel på offentlig landevej.

Som reglerne er i dag, må et motorkøretøj, der er helt eller delvist drevet af bælter med en totalvægt over 16 ton, ikke færdes i trafikken, med mindre der er givet en dispensation.

De 16 ton overskrider størstedelen af maskinerne på bælter, og det har ingen indflydelse, om der er to eller fire bælter på maskinen, eller om bælterne sidder på en traktor, mejetærsker eller selvkørende finsnitter.

Trafikstyrelse: Intet nyt - endnu

Landbruget har for længst fået øjnene op for bælternes fordele. Især i besværlige år med store mængder regn over relativt kort tid er bælterne blevet et værktøj til at dyrke og ikke mindst bjærge nødvendige afgrøder i et presset erhverv.

Det har ført til flere bæltetrukne køretøjer trods den problematiske lovgivning.

Men nu er der måske lys for enden af tunnelen.

» Vi er opmærksomme på de nye teknologier og den udvikling, der foregår i landbruget. Jeg kan bekræfte, at vi er i gang med at kigge på reglerne på området. Men så længe vi arbejder på et udspil, så udtaler vi os ikke, før vi er klar med et konkret forslag,« siger Mads Gundelund Gerlach, kommuniktionsmedarbejder hos Trafikstyrelsen.

Så vidt så godt.

»Taler vi måneder eller år, før et nyt udspil til ændringen af den nuværende lovgivning er klar?«

»Vi skal se nøje på de mange forskellige faktorer, der indgår i en eventuel lovændring. Og hvordan de faktorer påvirkes ved en ændring af loven. Det gør vi i samarbejde med Vejdirektoratet. Hvor længe der går, inden vi har overblikket, er meget svært at sætte en dato for,« siger Mads Gundelund Gerlach.

»Når vi har et endeligt forslag klar til høring, så bliver de forskellige relevante parter naturligvis inviteret til at drøfte tingene, så vi er helt sikre på, at vi tager de rigtige beslutninger,« pointerer han.

Skal transporteres på blokvogn

Indtil videre må landbruget leve med, at udviklingen nærmest har overhalet den nuværende lovgivning - og ikke som oftest omvendt. Noget, som Mogens Kjeldal, konsulent hos Danske Maskinstationer & Entreprenører (DM&E), gerne så ændret i en fart.

»Hvis de nuværende regler skal følges 100 procent, skal de store mejetærskere på bælter flyttes på blokvogn på landevejen. Her skal man så i øvrigt have politieskorte det korte stykke, mejetærskeren skal køre på vejen for at køre af og på blokvognen. Det er meget besværligt,« fortæller han.

Går efter totalvægt på 32 ton

Mogens Kjeldal sidder med i en trafikgruppe, der med repræsentanter på tværs af landbruget arbejder for at forbedre lovgivningen på området.

»Vores forslag til en ny lovgivning lyder på 32 ton totalvægt med maksimalt 11,5 ton på de bagerste hjul og et gennemsnitligt tryk under ribbene på maksimalt fem bar. Det forslag har vi sendt til vores kontakt i Vejdirektoratet.«

»Det er let og enkelt at forholde sig til, og jeg håber ikke, Vejdirektoratet og Trafikstyrelsen gør det alt for kompliceret med masser af beregninger, for sådanne ting har det med at tage tid,« siger Mogens Kjeldal.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle