Tyveknægte løber med dieselolie i tankvis

Prisstigninger og tæt på fri adgang til tanken har gjort det attraktivt at være olietyv. Politi og landmænd skal arbejde sammen, hvis problemet skal reduceres, mener politikommissær.

»Ofte er det blot at løfte pistolen og tanke. Dieseltanken står ulåst, og der er strøm på pumpen, så det bliver lettere at være diesel-tyv.«

Den bitre sandhed udlægges af Christian Østergård, specialkonsulent hos Det Kriminalpræventive Sekretariat hos Syd- og Sønderjyllands Politi.

Her har man i øjeblikket ekstra fokus på at få reduceret antallet af dieseltyverier i landbruget og vognmandsbranchen, som er et stigende problem på landsplan.

»Blandt vognmændene er det et meget stort problem, men vi kan også se en stigning i landbruget. Dieselolie er blevet så dyrt, at det er blevet til det sorte guld,« konkluderer politikommissæren.

Kan løses ved fælles hjælp

Christian Østergård erkender, at det kræver samarbejde at få nedbragt antallet af tyverier.

»Vi har en målsætning om, at det ikke skal være muligt at være dieseltyv. Men vi kan ikke løse det alene. Vi har brug for, at landmændene tænker sig om og gør det sværere for tyvene,« siger Christian Østergård.

Han anbefaler, at man som landmand sætter sig i tyvens sted og ser på, hvad der kan gøres for at gøre det sværere for dem at slippe af sted med det dyrebare diesel.

Samtidig er der også behov for at holde et vågent øje i lokalområdet.

»Al den dieselolie, som stjæles, forsvinder ikke bare ud i den blå luft. Der er nogen, som aftager den. Dieseltyverierne foretages både af udlændinge og danskere, så man kan ikke bare sige, at olien forsvinder over grænsen.

Meget af det aftages her i Danmark, og så længe der er aftagere, er der også grobund for at stjæle olien. Derfor kan vi kun opfordre folk til at kontakte os, hvis man får nys om, at naboen konstant får billig diesel leveret,« fastslår Christian Østergård.

Få lås på tanken

Tal fra Syd- og Sønderjyllands Politikreds fra 2007 og frem til nu viser, at der sker en stigning i tallet af dieseltyverier. Godt nok er kurven for antallet af anmeldelser om diesel- eller benzintyveri knækket i 2013, men det er ikke ensbetydende med, at der ikke skal gøres en indsats.

»Så længe det er så let at begå dieseltyveri, så må vi gøre en indsat for at reducere omfanget. Desværre er det ofte svært for os at opklare og anholde tyvene, da vi nærmest skal tage dem med fingrene i kagedåsen. Vi har bevisbyrden, og det er derfor, vi skal have landmændenes hjælp.

Få en lås på tanken, lad være med at stille den nytankede traktor ud til vejen, og giv lyd hvis noget er mistænkeligt. På den måde kan vi ved fælles hjælp komme problemet til livs,« konkluderer Christian Østergård.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle