Udsigt til langvarig boykot i Mellemøsten

Boykotten af danske produkter som følge af Muhammed-tegningernes genoptryk er ved at bide sig fast. Særligt fødevareeksporten er udsat.

De danske fødevareproducenter må sandsynligvis indstille sig på en længere periode med vanskeligheder for eksporten til Mellemøsten. Sådan lyder vurderingen fra Danmarks Eksportråd, der efter påsken må konkludere, at boykotten ikke ser ud til at være aftagende.

"Desværre for de danske landmænd og deres fødevarevirksomheder står fødevareprodukterne i første række. De er genkendelige, associerede med Danmark, og de kan let erstattes af andre produkter," fortæller Svend Roed Nielsen, ambassadør i Danmarks Eksportråd.

Kan blive langvarigt

Danmarks Eksportråd har endnu ikke noget samlet overblik over, hvor mange penge boykotten koster de danske fødevarevirksomheder. Men især på mejeriområdet er salget til Mellemøsten stort - Arla solgte for cirka tre mia. kr. om året før den første Muhammed-krise.

"Denne gang ser vi ikke regeringer der opfordrer til boykot. I stedet er det den enkelte forbruger eller det enkelte supermarked der fravælger danske produkter. Det betyder, at der kan være store forskelle inden for de enkelte lande. Nogen regioner har måske de danske produkter på hylden, mens andre regioner helt har valgt dem fra," siger Svend Roed Nielsen.

At det er forbrugerne, og ikke myndighederne, der står bag boykotten, kan vise sig at være ganske alvorligt:

"Hvis det er sådan, at der denne gang bider sig en holdning fast blandt forbrugerne i Mellemøsten, om at danske produkter skal undgås, kan det få en meget langvarig virkning. Så handler det ikke længere om en akut reaktion men om ændrede forbrugermønstre. Om det er tilfældet, forsøger vi p.t. at vurdere," siger Svend Roed Nielsen.

Ifølge Danmarks Eksportråd er det især i Saudi-Arabien, Yemen, Egypten, Jordan, Syrien og i de palæstinensiske områder, at man mærker til boykotten.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle