Vækst uden for Europa

»Arla har sat en ambitiøs strategi frem mod 2017 især uden for Europa. Vi investerer i Rusland, Kina, Mellemøsten og Afrika, hvor der er økonomisk vækst, og hvor efterspørgslen efter mejeriprodukter er stigende.

Aktuelt oplever vi en opbremsning fra fødevareindustrien på det kinesiske marked, mens vores salg af forbrugerprodukter på markedet fortsat vokser. Mejeriindustrien har dog tro på, at markedet i Kina vil komme i gang igen.

Arlas salg til Rusland er bremset op som følge af det russiske importforbud, så vi skal finde afsætning for mælken på andre markeder. Det presser verdensmarkedspriserne ned, og jeg forventer, at markederne vil være uforudsigelige de næste 18-24 måneder.

Vi har lagt vores strategi for at imødekomme stigningen i udbuddet af rå mælk og i den globale efterspørgsel efter mælk. Den ekstra mælkemængde lægger et positivt pres på vores evne til at levere en langsigtet, konkurrencedygtig mælkepris for større mængder af mælk.«

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle