Danish Agro sætter flere penge i digital succes-virksomhed

Danish Agro øger nu sin ejerandel i virksomheden Fieldsense, der på få år er blevet en af danske landmænds foretrukne leverandører af markspecifik vejrdata. 

Helt præcist bliver Danish Agro nu den største individuelle ejer af Fieldsense med 16,2 pct. af aktierne.

Fieldsense, der siden 2015 blandt andet har solgt mere end 2.000 vejrstationer i 10 lande, står nu - ifølge Danish Agro - overfor en større dansk og international ekspansion.

"Fieldsense’ produkter har gennem de senere år bevist deres værd, som vigtige, digitale værktøjer for den moderne landmand. Selskabet har haft en imponerende vækst, og vil nu gerne ekspandere yderligere internationalt i blandt andet Tyskland, Polen og England. Vi ser store perspektiver i denne vækstrejse og får med investeringen et endnu tættere samarbejde, som vi forventer os meget af", siger Koncernchef i Danish Agro, Henning Haahr. 

Fieldsense har blandt andet et ønske om, at sikre en stærk position i Tyskland gennem salg af 2.000 vejrstationer til tyske landmænd alene i 2022. 

"Fieldsense er et godt eksempel på den måde vi ønsker, at hjælpe landmanden med digitale værktøjer på bedriften", siger Henning Haahr.

"Vores strategi er bygget op omkring et mantra – tænk stort, start småt. Vi har været meget fokuseret på at indgå samarbejde og investere i virksomheder, der har løsninger, som giver en umiddelbar værdi for landmanden. Med Fieldsense får landmanden netop stor vejrmæssig indsigt. Disse vejrdata, sombliver sammenholdt med satellitbilleder i vores Cropline-platform, er med til at sikre udarbejdelse af endnu mere værdifulde tildelingskort til præcisionslandbrug", siger Henning Haahr.

Faktaboks

Flere investeringer

Danish Agro har i dag investeret i en række digitale projekter, der skal sikre værdi på bedriften.

  • I januar blev en ny løsning for siloovervågning Siloinsite lanceret.
  • I 2021 blev der indgået et digitalt partnerskab med Danish Crown omkring foderdata.
  • I 2020 indgik koncernen desuden et samarbejde med selskabet Soiloptix, der er en digital løsning til kortlægning af markernes tekstur og næringsstofindhold. 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle