EU-dom går imod den firkantede praksis for landbrugsstøtte, som Danmark tidligere blev pålagt af EU Kommissionen, skriver styrelse.
En dom fra EU-domstolen går i dag imod den selvsamme praksis, som EU tidligere har pålagt Danmark ved tildeling af landbrugsstøtte i lufthavnsområder.
Det skriver NaturErhvervstyrelsen i en pressemeddelelse.
De danske myndigheder havde bedt en landmand om at tilbagebetale landbrugsstøtte for 400.000 kr. for årene 2005-2009 på arealer i Skrydstrup og Aalborg lufthavn. Årsagen var, at EU-Kommissionen havde bedt Danmark om ikke at udbetale støtte til lufthavne, skriver styrelsen.
Sideløbende med landmandens sag genoptog styrelsen sagsbehandlingen af 30 andre lignende sager, hvilket samlet betød, at landmændene i alt skulle betale 1,3 mio. kr. tilbage.
Landmanden med forpagtning ved Skrydstrup og Aalborg lufthavn forfulgte sagen ved domstolene.
Med dagens dom slår EU-domstolen fast, at sikkerhedszoner i lufthavne, der udnyttes landbrugsmæssigt, som udgangspunkt er berettigede til landbrugsstøtte med mindre, at landbrugsaktiviteten i betydelig grad er hæmmet af lufthavnsdriften.
"Vi står i en meget vanskelig situation. Først krævede EU-Kommissionen, at vi i Danmark skulle ændre praksis og ikke udbetale landbrugsstøtte til de her arealer. Nu kommer så EU-Domstolen med den endelige fortolkning af reglerne, hvor det ser ud til, at vores oprindelige praksis var korrekt. Det er yderst problematisk for den landmand, som har stået i uvished om sin støtte igennem mange år," siger teamleder Jannik Elmegaard fra NaturErhvervstyrelsen.
Tilbage i 2010 besluttede EU-Kommissionen, at Danmark skulle trækkes for 11,5 mio. kr. i den EU-finansierede landbrugsstøtte, fordi Danmark i fem år havde udbetalt landbrugsstøtte til bl.a. sikkerhedszoner i lufthavne. Med dagens dom fra EU-Domstolen åbnes der igen op for, at der er arealer i lufthavne, som kan få landbrugsstøtte.
Dommen fra EU-domstolen er en såkaldt præjudiciel afgørelse, som fungerer som en bindende fortolkning om reglerne. Vestre Landsret afgør herefter, hvad fortolkningen betyder for den konkrete sag.
Faktaboks
Tidslinje
2005
- En landmand får tildelt betalingsrettigheder og udbetalt landbrugsstøtte til forpagtede arealer i Aalborg og Skrydstrup lufthavnene.
2008
- EU-Kommissionen og EU’s revisionsret kritiserer første gang, at der gives landbrugsstøtte på lufthavnsarealer.
2010
- EU Kommissionen trækker Danmark 11,5 mio. kr. i landbrugsstøtte. Kommissionen kritiserer administrationen af betalingsrettigheder for årene 2005-2009.
2011
- Landmanden bliver bedt om at betale 400.000 kr. tilbage og får inddraget betalingsrettigheder til 384 ha.
2012
- Landmanden anlægger sag ved de danske domstole med påstand om, at lufthavnsarealerne var berettiget til landbrugsstøtte.
2013
- Vestre Landsret beslutter at forelægge sagen for EU-domstolen.
2015
- Dom ved EU-domstolen i juli.
2016
- Vestre Landsret forventes at afgive endelig dom i sagen.