Danske fødevarer får royalt blikfang i Japan

Kronprinseparret og miljø- og fødevareministeren promoverer danske fødevarer i Japan denne uge.

I denne uge bliver Japan indtaget af danske fødevarer og dansk livsstil. Et større eksportfremstød med deltagelse fra Kongehuset, erhvervsorganisationer og fire ministerier skal promovere danske produkter.

EU og Japan indgik den 6. juli 2017 en politisk aftale om frihandel. Aftalen, som forventes at træde endelig i kraft i 2019, vurderes at kunne øge dansk eksport til Japan med op til 70 procent.

"Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt et marked Japan allerede er", siger Karen Hækkerup i en pressemeddelelse fra Tokyo.

"I dag er det primært grisekød, vi sender til Japan. Men vi forventer at flere af vores store ingrediensvirksomheder kommer til at opleve en stigende efterspørgsel herude. Også oksekødsmarkedet er kun lige begyndt at åbne sig i Japan", siger Karen Hækkerup.

Den største eksportvare til Japan er stadig grisekødet. Hele 72 procent af fødevareklyngens samlede eksport udgøres af grisekødet, der i 2016 havde en samlet værdi af knap fire mia. kroner.

Men også her er der gode muligheder for at udvide yderlige.

"Japanerne er meget nysgerrige efter at lære mere om vores produkter. Ikke mindst fordi vi kan garantere friske fødevarer med en sikkerhed for, at du ikke bliver syg af at spise noget af det, vi producerer. Det går japanerne meget op i. Det er en fornøjelse at opleve respekten for vores håndværk herude", siger Asger Krogsgaard, næstformand i Landbrug & Fødevarer.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen forventer, at eksporten kan øges.

"De gode og langvarige relationer mellem Japan og Danmark har været meget vigtige for fødevareeksporten, og der er stadig masser af potentiale i Japan for danske virksomheder. Særligt i lyset af, at EU og Japan for nyligt har indgået en frihandelsaftale", siger Esben Lunde Larsen i en pressemeddelelse.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle