DC’s oversete guldæg skal op i verdensligaen

Det er sjældent, at svinetarme trækker overskrifter. Men DAT-Schaub spiller en vigtig rolle i Danish Crowns nye strategi - blandt andet på en helt ny bane for slagteriet.

Et er at sælge kammene, skinkerne eller tarmene. Men man har først tjent pengene, når man har solgt alle dele af grisen,« siger direktør i Danish Crown-selskabet, DAT-Schaub, Jan Roelsgaard.

Netop det at vride den sidste værdi ud af grisen er hans og DAT-Schaubs speciale, og med efterårets nye strategi fra slagteriboss Jais Valeur er det ofte oversete tarmselskab udset til at spille en vigtig rolle i indsatsen for en højere notering frem mod 2021.

Ud over, at DAT-Schaub skal blive en endnu større spiller i sin niche, har selskabet fået lagt det lille, men yderst interessante forretningsområde DC Ingredients ind under sig.

Fra at være en servicefunktion er Ingredients nu en egentlig udviklings-funktion.

Et område, der er meget store forventninger til. Men som slagteriets ledelse også er temmelig fåmælte omkring.

»Det er udviklingsarbejde, og vi arbejder med patenter. Vi vil gerne, hvis det er muligt, komme med nyheder, så vi er lidt lukkede, til vi kommer med det færdige produkt,« forklarer Jan Roelsgaard.

Forskning er en lotteriseddel

Blandt det, han vil fortælle er, at man laver udvikling på råvarer fra især gris og, at man blandt andet kigger på proteiner.

»Tidshorisonten er væsentlig længere, end vi er vant til. Vi snakker regulær forskning rettet mod fødevarer og pharma,« siger han.

»Nogle af tingene, vi har startet, er en lotteriseddel, men hvor vi kender indsatsen, og det er ikke noget, der vælter noteringen,« lyder det om området, der lige nu har 45 ansatte, men som står over for en udvidelse. Hvor stor er dog ikke fastlagt endnu.

Hvor stor profitten kan blive, maner Jan Roelsgaard til besindighed om og så alligevel:

»Det kan blive sådan, at man sælger for 100 mio. og tjener de 99 mio. Vi jagter ikke omsætning, vi jagter indtjening. På sigt kan det blive en betydende indtjening. Men det kan også være, at vi ikke er de rigtige ejere af det, der bliver udviklet eller, at vi er nødt til at købe varer til,« siger han.

Tarme med vokseværk

Ud over DC Ingredients, der fylder meget af koncernens samlede størrelse, er der klare vækstmål for DAT-Schaub som helhed. Heller ikke her vil Jan Roelsgaard oplyse konkrete tal.

»Vi skal have en større del af verdensmarkedet. Vi kigger på det hele. Både opkøb og organisk vækst,« siger direktøren om selskabet, der er gået fra 1,5 mia. i omsætning i 2002 til via opkøb at omsætte for 3,5 mia. kroner i dag.

I dag har DAT-Schaub ud over tarm-forretningen også krydderiblandinger til fødevareindustrien, heparin til medicinsk anvendelse og minkfoder på sin meget blandede produktpalette.

»Vi har produkter, hvor vi taber penge. Men hvis vi ikke gjorde arbejdet med produkterne, ville det koste mere at komme af med det. Det laveste alternativ er altid destruktion, og så længe vi er bedste alternativ, så er det lige meget, om det giver plus eller minus,« siger direktøren og tilføjer:

»Alligevel tjener vi relativt set flere penge, end vores andel af Danish Crowns omsætning tilsiger, vi skal.

Faktaboks

DAT-Schaub

  • Blandt verdens største på svine-, lamme- og kunsttarme. Dertil produktion af ’blends’, ingredienser til fødevareindustrien.
  • Udset til en central rolle i DC’s nye strategi, hvor det forholdsvis nye forretningsområde DC Ingredients er lagt under DAT-Schaub.
  • Tidligere ejet af Tican og Danish Crown. Efter Ticans salg til Tönnies, købte Danish Crown i sommer den resterende del.
  • Omsatte i 15/16 for 3,4 mia. kr.
  • 2.000 ansatte i Europa. Dertil 1.800 i asiatiske joint ventures.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle