Drikkemælken vandt på nedlukning

Coronapandemien sendte forbrugerne hjem i køkkenerne i hele Europa. Det fik flere end vanligt til at sætte drikkemælk på bordene, viser ny statistik.

Drikkemælken fik et opsving af coronapandemiens mange nedlukninger.

Forbrugerne valgte nemlig at tage drikkemælken med sig hjem i køkkenet, da de blev sendt hjem under pandemien.

Det viser nye tal fra det fransk analysefirma Gira, der har specialiseret sig i data og indsigt til fødevareindustrien.

Hvor afsætningen af drikkemælk faldt med 969 mio. kg. i 2018/2019, så steg salget i 19/20 med 667 mio. kg i EU, viser Giras tal.

Dermed har forbrugerne reageret på nedlukningerne, hvad angår drikkemælk, præcis som de har gjort på andre madvarer. Salget af Lurpak steg med tocifrede vækstrater, da forbrugerne bagte sig til hygge derhjemme, men salget af vegetar- og veganske produkter faldt, hver gang restriktionerne blev strammet.

Mindre mælk til eksport

Thomas Carstensen, chef for råvare- og industrisalg i Arla, glæder sig over tallene og kan også genkende dem i Arla.

»Det er jo drevet af nedlukningerne i de forskellige EU-lande, så børn og voksne var mere hjemme. Det har trykket efterspørgslen op«, påpeger han.

Han konstaterer, at udviklingen har direkte effekt på de europæiske markeder og mejerier, fordi det er afgørende for, om mælkemængderne skal dirigeres til hurtig afsætning, til ostekar eller til pulvertårnene.

"Ifølge GIRA plejer vi at miste 700-800 mio. kg. drikkemælk årligt i EU. Så når afsætningen i EU steg på det niveau i 2020, er det med til at trække mængderne af mælk, der er til rådighed til eksport, ned", mener han.

Danske tal først senere

Om coronapandemien også herhjemme har vendt udviklingen med faldende antal mælkekartoner i køleskabene, kommer der først statistik på til juni.

Fra der i 2013 blev solgt 508.000 ton konsummælk, var det i 2019 faldet til 460.500 ton årligt.

Ifølge tal fra Mejeriforeningens årlige statistik svarer det til, at hver eneste dansker i perioden er gået fra at drikke 90,7 kg mælk af sød-, let- eller skummetmælkstyperne årligt til i 2019 at drikke 79,2 kg.

I samme periode er den positive historie for landmændene dog, at udsalgspriserne på mælk er steget med mellem 19 og 34 procent for de forskellige mælketyper, svarende til 2 kr. mere pr. liter.

Faktaboks

Corona-påvirkning

  • Drikkemælken fik på EU-plan en markant optur af nedlukningerne, viser tal fra franske Gira.
  • Arla har tidligere fortalt, at salget af smør og især Lurpak boomede med vækstrater på 10-20 procent sidste år.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle